واکنش قالیباف به امضای سند همکاری ایران و چین

قالیباف درباره سند راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین گفت: درباره سندِ برنامه‌ی همکاریِ جامعِ ایران و چین نیز تصریح می کنیم که ما از این اقدام استقبال می‌کنیم. امضای این سند اگر به معنای اعلام باور به این امر باشد که جهان در غرب خلاصه نمی‌شود و قرن آینده قرن آسیاست، یک گام راهبردی محسوب خواهد شد. همچنین، امضای این سند هشدار مهمی به آمریکاست تا بفهمد که مناسبات بین المللی به سرعت به ضرر آمریکا در حال تغییر است و این کشور دیگر در موقعیتی نیست که بتواند الگو، برنامه یا توافقی را به طور یکجانبه به کشورهای مستقل تحمیل کند.

رئیس مجلس در نطق خود در مجلس گفت: البته این سند می توانست زودتر امضا شود چرا که ما عقیده داریم که زمان مهمی که باید برای شکل دادن به همکاری های واقعی اقتصادی و سیاسی و مقابله موثر با فشارهای ظالمانه آمریکا در نظر گرفته شود از دست رفته است. با این حال باید فرصت را مغتنم شمرد و این سند را با حفظ منافع ملی بدل به پروژه ها و برنامه ها و همکاری های اقتصادی و سیاسی کرد و ثانیا مدل ارتقاء روابط به سطح راهبردی، باید با کشورهای دیگر بویژه همسایگان نیز طراحی و به سرعت اجرا شود.

قالیباف سند همکاری ایران و چین را «یک نقشه راه کلی بر روابط ایران و چین» نامید و گفت: باید هدف های کلی که در این موضوع وجود دارد را دقت کنیم و اراده و برنامه های لازم برای تبدیل به همکاری های ملموس به ویژه در حوزه اقتصادی را عملیاتی کنیم. روشن است مجلس نظارت خواهد کرد تا هنگامی که برای اجرایی شدن این سند، عهدنامه ها، قراردادها و موافقت های همکاری بین دو کشور در دستور کار دولت قرار گیرد، به وظیفه خود در زمینه رسیدگی دقیق و به تصویب رساندن آنها مطابق منافع ملی عمل کند و مردم را نیز در جریان همه‌ ابعاد ماجرا قرار خواهد داد.

دیدگاه