جاماندگان از بهشت تهران چه کسانی هستند؟

9 نفر ثبت نام نکرده اند و اخبارغیر رسمی هم می گوید 3 نفر از اعضای شورای شهر کنونی توسط هیات اجرایی صلاحیت شان تایید نشده است .

به گزارش جهان مانا ، چند ماه بیشتر به عمر شواری پنجم شهر تهران نمانده است . شورایی پر حادثه که سه شهردار انتخاب کرد .بعد از سال ها نام مصدق را بر پیشانی یکی از خیابان های تهران نشاند واعضای آن بارها برای اظهار نظرهایشان به دادگاه فرخوانده شدند . برخی از اعضای آن استعفا کرده اما به دلیل آن که اعضای علی البدل از جریان رقیب بودند هیچ کدام نتوانستند از میانه راه از این قطار به حرکت درآمده در مسیر پر سنگلاح پیاده شوند .

در این دوره مجلس به رسم همیشه در جهت کاهش اختیارات شوراها مصوباتی داشت که با اعتراض شوراهای شهر مواجه شد . از جمله لایحه اصلاح و دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده .

در روزهای پایانی سال 99 که نام نویسی برای حضور در انتخابات شورای ششم آغاز شده بود ، 9 عضو کنونی شورای شهر تهران ترجیح دادند در رقابت های دور بعد شرکت نکنند . این درحالی بود کم تر در میان اعضای شورای شهر دوره های مختلف چنین بی رغبتی نسبت به حضور دوباره در شورا به چشم می خورد .

این اعضای شوراها در انتخابات دوره بعد از خود ثبت نام نکردند

بسیاری از اعضای شورای نیمه تمام اول در انتخابات دور بعد ثبت نام نکردند از جمله غلامرضا فروزش و محمد حسین حقیقی از شورای دوم به شورای سوم ، نادر شریعتمداریی به طور رسمی اعلام کرد که در انتخابات دور بعد شوراها شرکت نمی کند ، در شورای سوم محمد علی نجفی و حمزه شکیب برای انتخابات دور بعد ثبت نام نکردند .

یادی از عباس شیبانی

تلاش های مهدی چمران نیز نتوانست حمزه شکیب را برای حضور دوباره در انتخابات شورا قانع کند . از شورای چهارم تنها رحمت الله حافظی دیگر تمایلی به ثبت نام نداشت و عباس شیبانی که در تمام این سال ها به سختی اما منتظم در جلسات شورا حاضر می شد . او اولین عضویی بود که به صحن شورا می آمد اما حضوری آرام در صحن داشت و دو تذکر معروف هم در تمام این سال ها از سوی او تکرار می شد . نخست درباره ورود خودروی جدید در برابر خروج خودروهای فرسوده و دیگری تخریب خانه هایی که برخلاف مقرارت ساخته شده اند . او بارها به اعضای شورای شهر که معول بود 15 دقیقه ای با تاخیر به صحن بیایند تذکر داده بود . اما این عضو قدیمی شورای شهر به دلیل سن بالا دیگر درانتخابات شورای پنجم ثبت نام نکرد .

اما دلیل این بی انگیزی اعضای شورای پنجم چیست ؟ برخی از فعالان سیاسی معتقدند با توجه به نتایج انتخابات مجلس و بی انگیزگی مردم برای حضور دوباره پای صندوق رای به دلیل چالش های اقتصادی و سیاسی ، احتمال رای آوری دوباره جریان حاکم ضعیف است . بنابراین برخی از چهره های قدیمی به دلیل پیش بینی شکست ، ثبت نام نکرده اند ، این اتفاق در انتخابات دور گذشته مجلس نیز سابقه دارد که برخی از سیاست مداران قدیمی و با سابقه جریان اصولگرایی پس از تحلیل جو حاکم تصمیم گرفتند در انتخابات مجلس حاضر نشوند و برخی نیز از تهران برای حضور در رقابت های انتخاباتی ثبت نام نکردند .

9 نفری که در شورای ششم نیستند

محسن هاشمی ،ابراهیم امینی ، شهربانو امانی ، حسن خلیل آبادی ،بهاره آروین ، ناهید خداکرمی ، حسن رسولی ،مرتضی الویری اعضایی هستند که در این دوره ثبت نام نکرده اند . به این اسامی باید احمد مسجد جامعی که یکی از با سابقه ترین اعضای شورای شهر است و از شورای سوم حضور پیوسته ای در شورای شهر تهران داشته اضافه کنیم . او در سال نخست شورای چهارم ریاست شورای شهر تهران را بر عهده داشت.

مشکلات شخصی یا پیش بینی شکست ؟

برخی از اعضای شورای شهر کنونی مشکلات شخصی را نه پیش بینی شکست انتخاباتی به دلیل عدم حضور مردم در انتخابات دلیل عدم ثبت نام عنوان می کنند .

حسن خلیل آبادی یکی از اعضایی که از همان سال دوم شورای شهر اعلام کرد که در انتخابات دوره بعد شوراها شرکت نمی کند به قرن نو می گوید : طی بیانیه ای اعلام خواهم کرد که چرا در انتخابات دوره بعد شرکت نکرده ام اما بیشتر به دلیل مشکلات شخصی این تصمیم را گرفتم .

از او می پرسم حاشیه هایی که برای شورای پنجم ایجاد شده و این قدرت های پنهانی که امکان اصلاح رویه ها را نمی داد چقدر در این بی انگیزگی تاثیر گذار بوده که پاسخ می دهد این موارد هم بود اما بیشتر به دلیل مشکلات شخصی این تصمیم را گرفتم.

شهربانو امانی عضو دیگر شورای شهر تهران می گوید : به طور جمعی این تصمیم گرفته نشده است و هیچ کدام ما نمی دانستیم کدام عضو قصد ثبت نام دارد یا خیر و پس از پایان انتخابات متوجه شدیم این تعداد از اعضا ثبت نام نکرده اند .

ناهید خداکرمی یکی از اعضای شورای شهر تهران که یک بار هم تمایل خود را برای استعفا از شورای پنجم اعلام کرد یکی ازدلیل کناره گیری خود را نداشتن نگاه بلند مدت در شهرداری عنوان می کند و این که همه کارها بر اساس نگاه کوتاه مدت انجام می شود .

به سمت ایجاد پارلمان شهری برویم

اما محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران به مشکلات ساختاری اشاره می کند که فعالیت بهینه شوراها را محدود می کند . او به مصوبات مجلس اشاره می کند که در بسیاری از این مصوبات در حق شوراها کوتاهی شده است .

حق شناس به قرن نو می گوید : فصل هفتم قانون اساسی ددر خصوص شوراهاست اما نظام شورایی کنونی در کشور به صورت نصف و نیمه اجرایی شده است و جامعیت لازم را ندارد .

او به مصوبات یر کارشناسی مجلس درخصوص شوراها از جمله کاهش اعضای شورای شهر از 31 عضو به 21 عضو در شورای پنجم اشاره می کند و می گوید : این تعداد اعضا تناسبی با وظایف سنگین اداره شهر ندارد و این میزان فشار و مسئولیت باعث می شود در برخی موارد کارها به صورتی که باید پیش نرود و خستگی و حجم بالای توقعات و انتظارات انگیزه کار را بگیرد .

حق شناس با اشاره به سابقه حضور نمایندگان مجلس کنونی در مدیریت شهری تهران پیشنهاد می دهد : مجلس می تواند با فوریت تعداد اعضای شوراهای شهر دست کم در کلان شهرها را افزایش دهد و شوراهای شهر در کلان شهرها را به سمت پارلمان شهری ببرد همچین اختیارات قانونی شوراها که مدت هاست به آنها داده نشده پیگیری شود و نظام جاممع و اداره شورایی در دستور کار قرار بگیرد .

بی توجهی به قوانین حمایتی شوراها که در قانون اساسی به آن اشاره شده از سوی محسن هاشمی رییس شورای شهر هم بارها تذکر داده شده است . او با اشاره به روند تاریخی به ثبات رسیدن جایگاه شوراها در یکی از سخنرانی هایش به مناسب سالگرد شوراها گفته است که « جناب آقای سید محمدخاتمی که نخستین انتخابات شوراها را در کشور برگزار نمودند، بیست سال از تاسیس مردم نهاد ترین رکن نظام جمهوری اسلامی می گذرد، در طول 40 سال سپری شده از انقلاب اسلامی، 20 سال طول کشید که شوراها تشکیل شود و 20 سال طول کشیده است که تثبیت گردیده و امیدواریم 20 سال دیگر طول نکشد که ظرفیت قانونی آن محقق شود.»

هاشمی معتقد است که هنوز دوسوم از اختیارات قانونی شوراهای اسلامی شهرها، به مدیریت شهری تفویض نشده و برای اعمال نظارت بر عملکرد شهرداری ها که بازوی اجرایی شوراها هستند، سیستم کارامدی وجود ندارد و باید نقش شورا را در اداره شهر جدی تر گرفت و اختیارات عملی آن را به جنبه های تشریفاتی غلبه داد .

ترکیب شورای ششم مشخص نیست . از چهره های آشنا برخی از معاونان محمد باقر قالیباف ، اعضای شورای شهر سوم و چهارم و پنجم و …ثبت نام کرده اند و برخی از اعضای محبوب شورای های سایر شهرها نیز برای انتخابات تهران ثبت نام کرده اند .

برخی از اخبار غیر رسمی که از سوی سخنگوی شورای شهر تهران رد شد حکایت از رد دست جمعی اعضای کنونی که ثبت نام کرده ،داشت اما اخبار دقیق تر تنها رد شدن صلاحیت 3 عضو را دارد که امید برای تایید صلاحیت این سه عضو نیز بالاست و به همین دلیل به طور رسمی هر سه خبر رد صلاحیت شدن ها را تایید نکرده اند .

منبع: قرن نو

دیدگاه
اخبار بازرگانی