ناخوشایندی رسانه های دلواپس از رگه‌های پیشرفت در مذاکرات وین

دومین دور از مذاکرات جدید کمیسیون مشترک برجام در وین در حالی برگزار شد که به گفته دیپلماتها، پیشرفتهای محسوسی در زمینه توافق طرفین برای بازگشت به برجام به دست آمده است اما گویی رگه‌های پیشرفت در مذاکرات مذکور برای برخی از مخالفان دولت ناخوشایند است و این، از رویکردی که امروز برای گزارشهای رسانه ای خود درباره نشست وین انتخاب کردند، کاملا هویدا بود.

به گزارش جهان مانا، دومین نشست حضوری نشست مشترک برجام که از روز سه شنبه ۱۷ فروردین ماه در وین، پایتخت اتریش از سر گرفته شد، روز جمعه ۲۰ فروردین پشت درهای بسته ادامه یافت . ارائه گزارش رایزنی‌های فنی صورت گرفته در جلسات گروه‌های کارشناسی هسته‌ای و لغو تحریم، مهم‌ترین دستور کار نشست بود.

نمایندگان چین و روسیه در این نشست، پس از پایان دومین جلسه گفتند که مذاکرات درباره توافق هسته‌ای با ایران در مسیر درست پیش می‌رود و اختلافات در حال کاهش است.

در همین راستا اعضای کمیسیون توافق کردند تا برای حفظ این حرکت مثبت، یک بار دیگر در هفته آینده تشکیل جلسه بدهند. اما این رضایت خاطر حاضران در نشست که در تیم ایرانی به سرپرستی عراقچی نیز دیده میشود، به نظر میرسد که اتفاق خوبی در اردوگاه اصولگرایان تندرو نبوده است. علت هم صرفا به انتخابات ریاست جمهوری 1400بازمیگردد که خردادماه برگزار خواهد شد به همین خاطر، رویکرد سیاسی نسبت به مذاکرات برجام و رفع تحریم ها در پیش گرفته اند.

ایران به رغم اعلام صریح آمریکا برای تمایل به بازگشت به برجام، تاکید کرده در صورتی تهران هم به طور کامل به تعهدات برجامی بازمیگردد که واشنگتن کلیه تحریم‌هایی که ترامپ علیه ایران لحاظ کرده بود، لغو کند. در آن صورت ایران آماده است تا پس از راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها، «اقدامات جبرانی» خود را متوقف کند و تعهدات برجام به طور کامل از سوی طرفین احیا شود.

بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم های آمریکا که توسط ترامپ رئیس جمهور قبلی این کشور علیه ما اِعمال شد، به کابوس دلواپسان داخلی تبدیل شده است. این کابوس از زمانی که بایدن در رقابت با ترامپ، توانست به کاخ سفید راه یابد، آغاز شد. اما اراده دولت ایران رفع تحریم ها بوده است و این، موضوعی است که روحانی بارها آن را بیان و تاکید کرده که تحریمها حق مردم ایران نیست . او همچنین به دفعات از سنگ اندازی هایی که توسط برخی جریانها در مسیرمذاکرات احیای برجام صورت می گیرد اشاره کرده و افزوده است: «دولت نخواهد گذاشت عده‌ای پایان تحریم را به تأخیر بیندازند».

جدول زیر که نگاهی اجمالی به رویکرد رسانه ای امروز مخالفان برجام دارد، به نظر میرسد موید اظهارات فوق رئیس دولت دوازدهم است که در پی می آید.

روزنامه تیتر گزارش یا خبر نشست وین پیام گزارش
کیهان مواضع ایران قاطع و روشن است، در وین چه می کنید؟ هدف آمریکا و اروپا از برگزاری جلسات کمیسیون برجام، وقت‌کشی با هدف امتیازگیری از طرف ایرانی- آن هم بدون لغو تحریم‌هاست-؛ برهمین اساس با توجه به مواضع قاطع و روشن ایران و همچنین با توجه به فریبکاری و عهدشکنی طرف غربی، هیچ دلیلی برای حضور کشورمان در جلسات مذکور وجود ندارد.
وطن امروز ادامه مذاکره تداوم شائبه‌ها تحریم‌هایی که باید برداشته شود عبارت است از: 1- تمام تحریم‌هایی که در برجام لغو شد 2- تحریم‌های جدیدی که ترامپ وضع کرد 3- تحریم‌هایی که به بهانه‌های غیرهسته‌ای اعمال شد
جوان سیاست روز پیام روشن واشنگتن به دلبستگان نشست وین / پرایس: تحریم‌ها ابزار آمریکا برای مقابله با ایران است

نوع رفتار عملی آمریکا بیانگر عدم رویکرد آنها به لغو تحریم‌هاست و سیاست اروپا نیز بیشتر به التلاف وقت برای کشاندن مذاکرات به عرصه انتخابات ایران شباهت دارد.
جوان دوباره در تور وین! تا همین چند روز قبل، امریکا مصرانه می‌گفت «اول ایران» باید به تعهدات برجامی برگردد و ایران هم اصرار داشت «اول امریکا»، آن‌هم با راستی‌آزمایی ایران، بایستی تحریم‌های برجامی را لغو کند، اما ظرف چهار روز، آب و هوای بهاری وین چنان ورق مذاکرات را برگردانده که همه از نتیجه دور اول مذاکرات ابراز رضایت می‌کنند!

منبع: قرن نو

دیدگاه
اخبار بازرگانی