روش جدید استخراج ارز دیجیتال در ایران

عضو اتاق بازرگانی تهران می‌گوید برای کاهش فشار بر شبکه برق در فرایند ماین(استخراج) ارز دیجیتال می‌توان به روش‌های دیگری نیز فکر کرد.

به گزارش جهان مانا، حمیدرضا صالحی اظهار کرد: بر اساس آنچه که وزارت نیرو اعلام کرده، از سویی به افراد اعلام شده که می‌توانند در صورت مشاهده ماین کردن غیرقانونی آن را اطلاع دهند و از سوی دیگر بحث استفاده از انرژی تجدید پذیر مانند پنل خورشیدی برای استخراج ارز دیجیتال به عنوان گزینه جدید مطرح است که باید برای اجرای آن برنامه ریزی جدید داشت.

وی درباره نحوه کشف فرایند غیرقانونی استخراج ارز دیجیتال، توضیح داد: برای افراد عادی احتمالا جز مشاهده مستقیم ماینر، راه دیگری وجود ندارد اما در شبکه برق وقتی یک واحد مسکونی یا اداری ماینر نصب می‌کند از نظر میزان بار مصرفی، مشخص می‌شود و وزارت نیرو می‌تواند این موضوع را رصد کند.

عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: البته برخی افراد از ماینرهای کوچک استفاده می‌کنند که مصرف برقشان در حد کولرهای گازی است اما در نهایت با رصد دقیق امکان پیگیری این موضوع وجود دارد.

صالحی درباره طرح جدید برای استفاده از انرژی خورشیدی برای ماین کردن ارز دیجیتال نیز بیان کرد: مشکل اصلی پنل‌های خورشیدی این است که در طول روز تنها چند ساعت امکان به وجود آوردن برق دارند اما ماینرها به شکل دائم از شبکه استفاده می‌کنند. در این مسیر عقد قراردادهای مشخص و تعهد به تامین انرژی می‌تواند هم موضوع را شفاف کند و هم مشکلی برای استخراج ارز ایجاد نکند.

وی ادامه داد: در حال حاضر دارندگان پنل‌های خورشیدی برق خود را در اختیار شبکه برق می‌گذارند اما امکان آن وجود دارد که این انرژی در اختیار استخراج کنندگان قرار گیرد و باید در این زمینه قراردادهایی شفاف، شرایط را مشخص کند و قوانین لازم وجود داشته باشد. ما در زمینه انرژی خورشیدی هنوز زیرساخت‌های کافی نداریم و اگر بنا باشد به شکل گسترده‌تری از این گزینه استفاده شود، باید در ابتدا زیرساخت‌های لازم را فراهم کرد.

وزارت نیرو روز گذشته اعلام کرد: تامین برق از طریق الف) سرمایه گذاری در طرح های بهینه سازی مصرف برق، ب) تامین برق از طریق نیروگاههای تجدیدپذیر (اعم از موجود و جدید)، ج) اتصال به شبکه و خرید انرژی از شرکت برق و یا د) با نصب و بهره برداری از مولدهای حرارتی، چهار روش تعریف شده ای است که متقاضیان می توانند برای تامین برق مراکز خود یکی از آنها را انتخاب کنند.

در ماه‌های گذشته بحث‌هایی درباره استفاده از پنل‌های خورشیدی برای استخراج ارز دیجیتال مطرح شده که با توجه محدودیت زمانی استفاده از آنها و نیاز شبانه روزی ماینرها به برق، ابهام‌هایی در این زمینه باقی مانده اما با توجه به تجدید پذیر بودن انرژی آن، در صورت حل کردن معضلات، می‌تواند به گزینه‌ای جدید در این حوزه بدل شود.

منبع: ایسنا

دیدگاه