بایدن: وقت آن رسیده که به جنگ بی‌پایان در افغانستان خاتمه دهیم

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در جریان سخنرانی در کاخ سفید اعلام کرد که به رغم درخواست‌ها برای ادامه حضور در افغانستان، تصمیم به خارج کردن نیروهای نظامی از این کشور گرفته و قصد دارد به طولانی‌ترین جنگ آمریکا خاتمه دهد.

به گزارش جهان مانا، وی همان گونه که قبلا نیز اعلام شده بود، زمان خروج آخرین نیروهای آمریکایی از افغانستان را ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی ذکر کرد و گفت که روند خروج این نیروها از روز اول ماه مه (۱۱ اردیبهشت) آغاز می‌شود. آمریکا ۲ هزار و ۵۰۰ سرباز در افغانستان دارد.

جو بایدن گفت: «ما هرگز برای حضورمان [در افغانستان] در طول چند نسل، برنامه‌ریزی نکرده بودیم. به ما حمله شد. ما با اهداف مشخص به جنگ رفتیم و به اهداف‌مان رسیدیم.»

بایدن با اشاره به این که اسامه بن لادن، رهبر القاعده در سال ۲۰۱۱ به دست نیروهای آمریکایی کشته شد، گفت: «این سازمان در افغانستان خاموش شده و وقت آن است که ما به این جنگ بی‌پایان خاتمه دهیم. وقت آن است که نیروهای آمریکایی به خانه بیایند.»

۱۱ سپتامبر امسال مصادف با بیستمین سالگرد حملات القاعده به ایالات متحده است. رئیس جمهور وقت آمریکا، جورج دبلیو بوش بر آن شد تا جنگ علیه حمله‌کنندگان به کشورش را آغاز کند. جنگ آمریکا در افغانستان به مرگ ۲ هزار و ۴۰۰ سرباز و نیروی خدماتی این کشور انجامید و حدوداً ۲ تریلیون دلار برای این کشور هزینه داشت. تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان در سال ۲۰۱۱ به بیش از صد هزار نفر رسید.

جو بایدن گفت: «من چهارمین رئیس جمهور آمریکا هستم که حضور نیروهای آمریکایی را در افغانستان مدیریت می‌کنم اما این مسئولیت را به رئیس جمهوری پنجم نخواهم رساند.»

منبع: یورونیوز

دیدگاه