بلومبرگ: روسیه را از مذاکرات وین اخراج کنید

رسانه آمریکایی بلومبرگ با اشاره به مطالب بیان شده توسط ظریف وزیر خارجه ایران در فایل لو رفته ، در تحلیلی نوشت:

اگر پوتین با نزدیکی ایران و غرب مخالف است، پس روسیه نباید در مذاکرات وین باشد. اگر بایدن می خواهد که این مذاکرات به نتیجه برسد باید تعداد طرف‌های مذاکره را کاهش دهد.

فایل صوتی مصاحبه وزیر امورخارجه ایران که قرار بود برای ثبت در تاریخ شفاهی و محرمانه بماند، اول به تلویزیون ایران اینترنشنال و بعد به نیویورک تایمز درز پیدا کرد. برجسته ترین بخش این مصاحبه آن جایی بود که محمدجواد ظریف به نقش مخرب روسیه در مذاکرات هسته ای اشاره کرد. به گفته او روسیه "تمام وزن" خود را علیه توافق هسته ای به کار گرفت.

حال اگر جوبایدن می‌خواهد که مذاکرات با ایران به نتیجه برسد، باید روسیه را از مذاکرات بیرون بیندازد. نتیجه گیری دیگر این است که ظریف نقطه مقابل تندورها در ایران نبود بلکه به خوبی آن ها را نمایندگی می‌کرد.

روسیه برای تخریب مذاکرات تلاش می‌کرد خواسته طرف ایرانی را آن قدر بالا برد که مورد پذیرش واشنگتن قرار نگیرد. به عنوان مثال خواست رفع محدودیت فروش تسلیحات به ایران که سال گذشته زمان غروب آن فرا رسید ، از موارد مورد درخواست روسیه بود. اما تمام این‌ها باعث نشد که باراک اوباما نتواند دموکرات های مردد کنگره را متقاعد کند که توافق با ایران را به همان صورت که هست بپذیرند. همه این نکته‌ها توضیح می‌دهند که چرا غربی‌ها فکر می‌کنند که توافق برجام اینقدر ضعیف است. اما یک سوال باقی می‌ماند و آن این که چرا حالا روسیه باید بخشی از گفتگوها با ایران باشد.

علت عضویت روسیه در مذاکرات اولیه، شکل گرفتن این ذهنیت بود که روسیه و امریکا در جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نفع مشترک دارند. علاوه بر این، اوباما بر این باور بود که نمی‌تواند بدون همکاری روسیه و چین فشار لازم برای متقاعد کردن ایران به گفتگو را وارد کنند. به اعتقاد وی اگر روسیه و چین با امریکا همکاری نمی‌کردند، ایران فشار اقتصادی لازم برای نشستن پای میز مذاکره را احساس نمی‌کرد.

این نیاز با موفقیتی که امریکا در اعمال یک جانبه تحریم‌های اقتصادی بر ایران در سال‌های 2018 و 2019 به دست آورده بود برطرف شد. اقتصاد امریکا آن قدر قوی است که کسی نخواهد ریسک عصبانی کردن خرانه داری امریکا را تحمل کند. ایران می‌داند که کاهش فشار اقتصادی تنها و تنها به دست امریکا میسر می‌شود. پس این سوال باقی می‌ماند که چرا روسیه باید بخشی از مذاکرات باشد.؟

ادامه حضور روسیه در مذاکرات وین، فقط دادن یک امتیاز مجانی به کشوری است که بایدن در کمپین های انتخاباتی به اتخاذ موضع سرسختانه در مورد آن وعده داده بود. بنابراین ورود روسیه به مذاکرات، یک شیطنت دیپلماتیک بوده است. اگر باور ندارید می‌توانید از ظریف بپرسید.!

منبع : قرن نو

دیدگاه