خبرگزاری چین: زمان بازگشت آمریکا به برجام فرا رسیده است

شینهوا خبرگزاری رسمی چین در گزارشی تحلیلی با اشاره به مذاکرات وین در مورد برجام نوشت: زمان بازگشت آمریکا به برجام فرا رسیده است.

به گزارشجهان مانا به نقل از ایرنا، واشنگتن، اگر صادقانه به دنبال بازگشت به این پیمان است، باید ابتدا اقدام کند زیرا این کشور ابتدا از برجام خارج شد و فشار حداکثری علیه ایران راه انداخت که به بحران کنونی منجر شد.

گزارش با یادآوری آغاز چهارمین هفته مذاکرات وین نوشته است: جامعه جهانی در آرزوی دستیابی به موفقیتی بزرگ در این مذاکرات است. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در اوایل ماه جاری با تشریح سیاست کشورش برای بازگشت به توافق هسته ای اعلام کرد که ایالات متحده، عامل این بحران، ابتدا باید به پیروی کامل خود از برجام برگردد.

شینهوا در ادامه با اشاره به روند امضای برجام در سال ۲۰۱۵ و همچنین خروج یکجانبه آمریکا از این توافق بین المللی نوشت: بنابراین، در تلاش برای دستیابی به پیشرفت واقعی، واشنگتن باید اولین گام را با لغو کلیه تحریم های یک جانبه و غیرقانونی علیه ایران بردارد.

گزارش در ادامه به اظهارات «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران پرداخته که گفته بود ایالات متحده باید قبل از هرگونه پیشرفت، همه تحریم ها را بردارد و آورده است: روسیه و چین نیز بارها از این دیدگاه حمایت کرده و از ایالات متحده خواسته اند که فوراً و کاملاً تحریم های ایران را لغو کند.

وانگ چون، نماینده چین در سازمان ملل و دیگر سازمان های بین المللی مستقر در وین هم گفت: «حذف کلیه تحریم های یک جانبه و غیرقانونی» رمز موفقیت مذاکرات است همه طرف ها باید ابتدا روی این موضوع اصلی تمرکز کنند در عین حال، کمیسیون مشترک باید همچنین نحوه بررسی لغو تحریم های ایالات متحده را بررسی کند.

خبرگزاری رسمی چین در پایان نوشته است کسی که این دردسر را آغاز کرده باید به آن پایان دهد مذاکرات وارد مرحله حیاتی شده است و اقدامات ایالات متحده برای سرنوشت توافق هسته ای و ثبات آینده منطقه و جهان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. زمان آن فرا رسیده است که واشنگتن با برداشتن اولین گام به سوی دستیابی به موفقیت در مذاکرات هسته ای مسئولیت جهانی خود را به عهده بگیرد.

دیدگاه
اخبار بازرگانی