شکست تلاش‌ها برای رساندن دلار به کانال ۲۳ هزار تومانی

بازار ارز در هفته‌ای که گذشت با وجود نوسانات زیاد، در مجموع روند با ثباتی را طی کرد و بازار شاهد افزایش یا کاهش قابل توجه قیمت‌ها نبود.

به گزارش جهان مانا به نقل از ایرنا، پس از آن که در هفته پیشین شاهد افزایش قیمت دلار بازار آزاد به کانال ۲۲ هزار تومان و یورو بازار آزاد به کانال ۲۷ هزار تومان صعود بودیم، بازار ارز در هفته ای که گذشت با شکست تلاش‌های چندباره برای صعود قیمت‌های به کانال قیمتی بالاتر همراه شد و این دو ارز عمده به صورت عمده در کانال‌های قیمتی هفته پیشین معامله شدند.

بررسی نمودار نوسان قیمت دلار و یورو در این هفته نیز نشان می‌دهد، در مجموع بهای این دو ارز روند صعودی یا نزولی محسوسی نداشته و قیمت‌ها در بخش‌های مختلف بازار روند ایستایی را طی کرده است. این پدیده در حالی رخ داد که به اعتقاد کارشناسان بازار ارز، پس از پایان دور پیشین مذاکرات وین و عدم حصول نتیجه قطعی از این مذاکرات، بخشی از فعالان بازار با نگرانی نسبت به نتیجه پایانی تلاش‌ها برای احیای برجام، اقدامات خود را تنظیم کرده‌اند و به همین دلیل بازار در وضعیت نامشخص به سر می‌برد و گاهی با افزایش و گاهی با کاهش قیمت‌ها مواجه است.

این درحالی است که در هفته‌ای که گذشت، به علت برخی تحولات منطقه‌ای، برای برخی از تحلیلگران بازار ارز انتظار بی‌ثباتی و افزایش قیمت‌ها ایجاد شده بود.

در میان اما برخی از فعالان بازار ارز دلیل ناکامی سفته‌بازان در صعودی کردن نرخ ارز را در مدیریت بازارساز بر بازار می‌دانند. به اعتقاد این گروه، بازارساز با سیاست‌گذاری در اعلام نرخ صرافی‌های بانکی و به ویژه در مدیریت صحیح بازار متشکل ارزی و همچنین افزایش عرضه در سامانه نیما، در مقابل موج‌های افزایشی قیمت ارز مقاومت می‌کند. به عنوان نمونه در هفته‌ای که گذشت، میزان عرضه در سامانه نیما از میزان تقاضا فزونی گرفت و این مسئله به خوبی در محدوده قیمت‌گذاری ارز در این سامانه نسبت به بازار آزاد و اختلاف فاحش میان این دو، محسوس است.

از سوی دیگر، در روز پایانی هفته‌ای که گذشت انتشار اخبار مثبتی از طرف‌های ایرانی و روسی درگیر در مذاکرات وین که دستیابی به توافق مورد رضایت طرفین را در آخرین مراحل خود توصیف کردند نیز توانست سرانجام پس از دو هفته بی خبری از روند این مذاکرات، فضای خوشبینی را در سطح بازار ایجاد کند.

بر این اساس کارشناسان اقتصادی انتظار دارند که بازار ارز در هفته آینده کار خود را با روندی کاهشی آغاز. روندی که تحقق آن بستگی زیادی به نتیجه فعالیت تیم مذاکره کننده ایرانی در وین دارد که از روز چهارشنبه دور جدید مذاکرات خود را آغاز کردند و هم اکنون به گفته عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایرانی، برای انجام مشورت با مسئولین دولت‌های خود، محل مذاکرات را ترک کرده‌اند

دیدگاه