5 پرونده قضائی علیه ترامپ

آیا خطر زندان برای رئیس جمهور پیشین آمریکا جدی است؟

دادستان کل ایالت نیویورک، لتیشا جیمز، اعلام کرد که تحقیقات دادستانی نیویورک درباره فساد مالی بنیاد ترامپ و افراد مرتبط به آن از یک پرونده مدنی به یک پرونده جنایی تغییر کرده است. این امر به ما یادآوری می‌کند که همزمان با تلاش ترامپ برای حفظ تسلط خود بر حزب جمهوری‌خواه، او درگیر چندین پرونده قضایی هم است.

به گزارش جهان مانا به نقل از قرن نو، جیمز اعلام نکرد که دلیل تغییر چه بوده است، اما الیوت ویلیامز، کارشناس حقوقی سی‌ان‌ان، گفته است در حالی که دادستانی در حال تحقیق درباره تخلفات مالی رئیس جمهوری بوده است به مواردی دست یافته که نقض قانون جزا محسوب می‌شوند. ترامپ هم طبق معمول به شدت این مسئله را محکوم کرد و تحقیقات را سیاسی خواند. بنابراین الان فرصت خوبی است که 5 پرونده مهم علیه رئیس جمهور سابق آمریکا را بررسی کنیم.

1. پرونده تخلفات مالی در دادستانی ایالتی نیویورک

مایکل کوهن، وکیل سابق ترامپ، شهادت داده است که ترامپ و اعضای خانواده‌اش بارها درباره ارزش دارایی‌های مالی ترامپ دروغ گفته‌اند. ترامپ بارها درباره میزان ثروتش اغراق کرده است. ترامپ اهداف مختلفی از این کار داشته است، از جمله ذکر شدن نامش در فهرست ثروتمندترین مردان جهان در مجله فوربز. اما جدی‌تر این است که ترامپ میزان ثروتش را کمتر از واقعیت جلوه داده است تا مالیات کمتری بپردازد. دادستانی نیویورک در حال حاضر در حال تحقیق در این زمینه است که آیا این دروغ‌ها مشمول کلاه‌برداری می‌شوند یا نه. تاکنون دادستانی نیویورک از اریک ترامپ پسر دوم او و اریک وایسلبرگ حسابدار بنیاد ترامپ بازجویی کرده است.

2. پرونده تخلفات مالی در دادستانی منهتن

این پرونده هنگامی گشوده شد که معلوم شد که ستاد انتخاباتی ترامپ در جریان انتخابات 2016 از بودجه خود استفاده کرده است تا به زنانی که با آنان رابطه نامشروع داشته حق‌السکوت بدهد. کوهن در سال 2019 پس از ادای سوگند به کنگره گفت هیچ شکی ندارد که ترامپ شخصاً در این پرونده دست داشته است. اما این پرونده از این مسئله اولیه فراتر رفته و در حال بررسی این امر است که آیا شرکت ترامپ به بانک‌ها و وام‌دهندگان درباره میزان ثروت خود دروغ گفته و مرتکب فرار مالیاتی شده است یا نه. رابرت مالر، بازپرس ویژه پرونده تبانی ترامپ با روسیه، تمامی موارد مشکوکی را که در جریان تحقیق خود به آن برخورده است به دادستانی منهتن ارجاع داده است. ترامپ دو سال با دادستانی منهتن مبارزه کرد ولی این دادستانی در ماه فوریه به پیروزی مهمی دست یافت و با حکم دیوان عالی آمریکا موفق شد اسناد مالیاتی ترامپ را ضبط کند. اگر تنها یکی از این پرونده‌ها بیش از همه احتمال داشته باشد ترامپ را به زندان بفرستد، این پرونده است.

3. پرونده تهمت دروغ با شکایت ای جین کرول

در مجموع 26 زن ترامپ را به تجاوز متهم کرده‌اند. ای جین کرول، روزنامه‌نگار، یکی از این زنان است. اگرچه کرول دیگر نمی‌تواند در زمینه تجاوز از ترامپ شکایت کند چون این اتهام مشمول زمان شده است، اما کرول از ترامپ شکایت کرده است چون ترامپ او را متهم به دروغ‌گویی درباره تجاوز کرده است و کرول این سخن ترامپ را مصداق اتهام دروغ می‌داند. ترامپ تلاش کرد که این پرونده را از رسیدن به دادگاه باز دارد، ولی موفق نشد و قاضی حکم داد که دادگاه برگزار خواهد شد.

4. پرونده اتهام دروغ با شکایت سامر زِرواس

زرواس در موقعیت مشابهی نسبت به کرول قرار دارد. زرواس یکی از شرکت‌کنندگان در برنامه تلویزیونی ترامپ بود. زرواس ترامپ را نه به تجاوز بلکه به آزار جنسی متهم کرده است و پاسخ ترامپ را مصداق تهمت دروغ می‌داند. ترامپ موفق به متوقف کردن این پرونده هم نشد و دادگاه آن به زودی برگزار خواهد شد.

5. پرونده شکایت مری ترامپ

برادرزاده ترامپ، که کتابی شدیدالحن علیه او هم نوشته است، از عموی خود در دادگاه شکایت کرده و او را به کلاه‌بردای مالی به منظور محروم کردن پدرش از ارثیه پدربزرگش متهم کرده است.

علاوه بر این 5 پرونده که الان در جریان هستند، دیگر پرونده‌هایی هم هستند که ممکن است به زودی به جریان بیفتند، و مهم‌ترین آن‌ها پرونده ایجاد مانع در اجرای عدالت است که دادستانی کل آمریکا ممکن است تصمیم بگیرد به جریان بیندازد، جرمی که مالر در گزارش خود به تلویح گفته بود که در زمانی که ترامپ رئیس جمهور نیست قابل تعقیب خواهد بود. اگر مریک گارلند، دادستان کل، تشخیص دهد که این مسائل از شانس بالایی برای اثبات در دادگاه برخوردار هستند، اقدام خواهد کرد.

معلوم نیست هیچ یک از این پرونده‌ها به زندانی شدن ترامپ منجر شوند یا نه، ولی احتمال این امر به هیچ وجه کم نیست. تغییر پرونده ترامپ از مدنی به جنایی می‌تواند نشانه مشکلات جدی برای ترامپ در آینده باشد.

دیدگاه