چرا استخراج کنندگان رمزارز به سرمایه‌گذاری در ایران تمایل دارند؟

با انتشار اخباری مبنی بر سرمایه گذاری اتباع چینی در ایران برای استخراج رمزارزها و همچنین تمایل ایرانیان برای اینکار این سوال در اذهان عمومی تقویت شده است که اختلاف قیمت برق در ایران و سایر نقاط دنیا چقدر است؟

به گزارش جهان مانا به نقل از قرن نو، در ابتدا باید گفت که ایران، ارزان‌قیمت‌ترین برق دنیا را ندارد بلکه در بین کشورهایی که قیمت برق در آنها بسیار پایین است در جایگاه چهارم ایستاده است و کشورهای ونزوئلا، سودان و لیبی به ترتیب سه کشوری هستند که ارزان قیمت ترین برق را در دنیا دارند.

قیمت هر کیلووات برق در ساعت در این کشور ها به ترتیب 0، 0.001 و 0.004 دلار آمریکا است و در ایران نیز میانگین قیمت برق 0.005 دلار آمریکا تخمین زده شده است؛ گفتنی است که پس از ایران کشورهای کوبا، اتیوپی، قرقیزستان و زیمباوه به ترتیب ارزان ترین برق در دنیا را دارند.

آنچه که حائز اهمیت است پایین بودن ارزش پول ملی این کشورها است؛ این امر نشان می دهد که قیمت برق برای شهروندان این کشورها ارزان نیست بلکه برای اتباع خارجی آن ها ارزان است.

یکی از کشورهایی که این روزها به سرمایه گذاری در حوزه بیت کوین در ایران علاقه پیدا کرده است، کشور چین است. چین خود به تنهایی یکی از بزرگترین استخراج کنندگان رمز ارز در دنیا است که در استان های جنوبی خود به استخراج ارزهای دیجیتال می پردازد؛ این کشور دومین بزرگترین تولید کننده برق در دنیا پس از آمریکا است که در سالی که گذشت 727 هزار و 720 گیگاوات بر ساعت برق تولید کرده است و قیمت برق در این کشور نزدیک به میانگین جهانی است و هر کیلووات برق در ساعت در این کشور 0.084 دلار آمریکا است.

در مقابل کشورهایی که از آنها نامبرده شد شده کشور آلمان گران ترین برق در دنیا را دارد و میانگین قیمت هر کیلووات برق بر ساعت در این کشور 0.385 دلار آمریکا است، یکی از دلایل گرانی برق در این کشور استفاده آلمان از انرژی های پاک نظیر انرژی بادی برای تولید برق است.

گفتنی است که در بین کشورهای خاورمیانه نیز پس از ایران کشورهای عراق و عمان ارزان ترین برق در دنیا را دارند؛ هر کیلووات برق بر ساعت در عراق 0.024 دلار آمریکا و هر کیلووات برق بر ساعت در عمان 0.026 دلار آمریکا می ارزند و پس از این کشورها کویت و قطر دیگر کشورهای خاورمیانه هستند که برق به نسبت در آنجا ارزان است.

دیدگاه
اخبار بازرگانی