مجلس نمایندگان مجوز رئیس جمهور آمریکا را برای استفاده از نیروی نظامی لغو کرد

مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه مجوز رئیس جمهوری این کشور را برای استفاده از نیروهای نظامی لغو کرد.

به گزارش جهان مانا به نقل از ایسنا، این مجوز که در سال ۲۰۰۲ صادر شده بود، راه را برای حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ باز کرد.

در جریان رای‌گیری نهایی که روز پنجشنبه انجام شد ۲۶۸ نماینده موافق و ۱۶۱ نماینده از جمله ۴۹ جمهوری‌خواه مخالف لغو این مجوز بودند.

همه نمایندگان دموکرات بجز "الین لوریا" نماینده ویرجینیا به لغو این مجوز رای مثبت دادند.

در پی تصویب مجلس نمایندگان، این طرح برای بررسی به سنا می‌رود، تا اگر مورد تصویب سنا نیز قرار بگیرد به قانون تبدیل شود.

میچ مک‌کانل، رئیس اقلیت جمهوری‌خواه مجلس سنا در مخالفت با لغو این مجوز سخن گفته است و انتظار می‌رود بر سر تصویب این طرح در سنا بحث‌های زیادی دربگیرد.

جو بایدن، رئیس جمهوری دموکرات آمریکا از لغو این مجوز حمایت کرده است. دولت او معتقد است این مجوز تاثیر محدودی بر عملیات‌های نظامی این کشور خواهد داشت.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده است که در حال حاضر هیچ اقدام نظامی‌ای که متکی به این مجوز باشد ندارد و لغو این مجوز تاثیر ناچیزی بر روی عملیات‌های نظامی کنونی دارد.

بر اساس بیانیه کاخ سفید، رئیس جمهوری آمریکا متعهد است که در همکاری با کنگره اطمینان حاصل کند که چارچوب‌های محدود و مشخصی جایگزین مجوزهای تاریخ گذشته برای استفاده نظامی شود "تا اطمینان حاصل کنیم که می‌توانیم از آمریکایی‌ها در مقابل تهدیدهای تروریستی محافظت کنیم."

بر اساس قانون اساسی ایالات متحده کنگره این کشور قدرت اعلام جنگ به سایر کشورها را دارد.

آخرین بار دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا برای توجیه قانونی حمله به فرودگاه بغداد و کشتن سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به این مجوز اشاره کرده بود.

دیدگاه
اخبار بازرگانی