مصطفی هاشمی‌طبا: یکدست‌شدن کشور تکرار همان مسیر ناموفق تک صدایی رضاخان و حزب رستاخیر محمدرضا پهلوی است

مصطفی هاشمی‌طبا، چهره سیاسی اصلاح‌طلب، پیشنهاد امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی برای یکدست‌شدن حاکمیت برای 10 سال را مشابه تجربه تک صدایی رضاخان و ایجاد حزب رستاخیر در دوره محمدرضا پهلوی دانست و گفت که ریشه این پیشنهاد یا ناآگاهی است یا یک تفکر خطرناک.

به گزارش جهان مانا ؛ هفته گذشته سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مشهد در مجلس و یکی از نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به خبرگزاری «ایلنا» گفت: نیاز داریم کشور به مدت ده سال یکدست توسط یک جناح اداره شود. با انتخابات امسال این کار انجام شد. بعد از طی ۱۰ سال نهادهای دموکراتیک برگردند و فعالیت می‌کنند یا جریانات سیاسی خود را احیا می‌کنند و باز می‌توانند به قدرت برگردند.

در همین رابطه مصطفی هاشمی‌طبا در گفت و گو با قرن نو گفت: به نظر من می رسد معنی این حرف آقای قاضی زاده هاشمی این است که یا او از اساس، سیاست را نمی‌شناسد و یا اینکه سیاست را می‌شناسد اما تفکری بسیار خطرناک و آسیب‌زا دارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: اینکه میگویم ایشان سیاست نمی‌شناسد از این جهت است که اگر از او بپرسیم یک دوره تاریخی در ایران و یا یک نمونه را در دنیا نام ببر که یکدستی حاکمیت، منجر به پیشرفت و توسعه شده است، من نمی‌دانم ایشان چه جوابی دارد. آن هم در شرایطی که ما با یک بحران سرمایه اجتماعی در داخل مواجه هستیم که خود را به صورت مشارکت زیر 50 درصد در انتخابات و رای چند میلیونی باطله نشان داده است.

وی درباره زمینه اجتماعی چنین اقدامی توضیح داد: مقاطع زمانی در دنیا که در آن برخی کشورها به سمت حکومت تک حزبی و نظام سیاسی رفته‌اند کم نیست. اگر چه خروجی همه آنها مصیبت‌بار بوده اما مشخصه همه آنها این بوده که قبل از آن یکدست سازی، اکثریت قابل توجهی از جامعه به نفع آن گروهی که در حاکمیت یکدست متبلور شده‌اند، بسیج شده بودند. بگذریم از اینکه این اکثریت دیر یا زود همه جا پشیمان شدند. اما الان با این پیامی که ما از صندوق را داریم آیا در چنین وضعیتی هستیم؟ یا با حوادثی که از آبان 98 و دی 96 دیدیم ،آیا آقایان معتقدند که میشود با چنین جامعه‌ای دست به اینگونه ریسک‌ها زد؟

تحکیم ساختار رضاخان ، فردی که قبولش ندارند!

این عضو کابینه اول اصلاحات با اشاره به مواضع قاضی‌زاده هاشمی گفت: من در سخنان انتخاباتی ایشان در ماه‌های قبل دیدم که بارها به طور برجسته اشاره داشتند به اینکه رقیب خود را رضاخان می‌داند و آمده تا ساختارهای رضاخانی را بر هم بریزد.

هاشمی طبا افزود: در سیستم رضاخانی ده‌ها ایراد وجود داشت اما مهمترین مشخصه و ایراد آن سیستم تک صدایی بودن و یکدست‌سازی قلدرمآبانه رضاخان بود که حتی به نزدیکان خودش هم رحم نکرد. کسی که به طور مستقیم و بی پروا یکدست سازی حاکمیت و تک‌صدایی شدن آن را تجویز می‌کند ، نه علیه ساختار رضاخانی بلکه درست در جهت تحکیم آن است. مهم نیست این تک‌صدایی چه لباسی دارد، لباس رضاخان یا لباس برخی افراد مدعی انقلابی‌گری. روح و فلسفه آن در نهایت یکی است و از یک نگاه می‌آید و یک اشتباه واحد را تکرار می‌کند.

وی گفت: نتیجه تک صدایی که رضاخان ایجاد کرد مشخص است، نه تنها نهایتا موفق نشد صد در صد این کار را بکند بلکه خودش هم به نوع قربانی آن شد. برای پسرش هم همین اتفاق افتاد؛ تجربه حزب رستاخیز یک تجربه کاملا مشخص است که باز با همین فلسفسه انجام شد و محمدرضا خیال می‌کرد می‌تواند با آن کشور را توسعه دهد. اما در نهایت در چاهی که خودش کند افتاد. یعنی توسعه که هیچ حتی نتوانست کشور را برای یک دهه با آن به شکل بدون بحران اداره کند و در فاصله تنها 4 سال بعد سقوط کرد.

هاشمی طبا با تاکید بر اینکه امروز ما با جامعه ای بسیار متفاوت مواجه هستیم، افزود: اینکه در عصر ارتباطات و در جامعه متکثر، باسواد و مطلع امروز ایران بخواهیم تجربه‌ای را آزمایش کنیم که یک بار 8-9 سال قبل و یک بار دیگر 50 سال قبل عملا شکست خورد، یا ریشه در ناآگاهی دارد یا اینکه ناشی از یک تفکر خطرناک و بسیار دگم و متعصب و خشک است.

دیدگاه