اصلاحات طرح جنجالی مجلس برای فضای مجازی چیست؟

پیش‌نویس طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» که پیش از این با انتقادات فراوانی مواجه شده بود، با چند اصلاحیه در برخی بندها ، در هفته جاری برای تصویب روانه صحن علنی مجلس شورای اسلامی شده است.

به گزارش جهان مانا به نقل از قرن نو، در این طرح مرزبانی فضای مجازی به ستاد کل نیروهای مسلح واگذار شده بود که در اصلاحیه صورت گرفته، عبارت مرزبانی فضای مجازی حذف شده و پیشنهاد شده مدیریت گیت‌وی به صورت کمیته‌ای و با ریاست مرکز ملی فضای مجازی انجام شود و این کمیته حق تعیین مصادیق محتوا مجرمانه و خدمات غیرمجاز را ندارد و تامین امنیت شبکه داخلی از گیت‌‌وی به عنوان وظیفه اصلی آن تعیین شده است.

همچنین ممنوعیت تبلیغات در پلتفرم‌های خارجی بدون مجوز برداشته شده است اما کمیسیون تنظیم مقررات شورای عالی فضای مجازی مسوولیت تدوین ضوابط آن را برعهده خواهد داشت و نظام صنفی رایانه‌ای نیز به عضویت این کمیسیون درآمده است.

براساس اصلاحات صورت گرفته، منوعیت تبلیغات در پلتفرم‌های خارجی فاقد مجوز، ممنوعیت تبلیغ پلتفرم‌های خارجی، ممنوعیت ارایه خدمات بانکذاری و دولت الکترونیکی در پلتفرم‌های خارجی دارای مجوز و ممنوعیت ورود تجهیزاتی که اپلیکیشن‌های ایرانی و دارای مجوز را به صورت پیش‌فرض نصب نمی‌کنند، حذف شدند.

همچنین در برابر سوء مصرف کاربران از خدمات پایه کاربردی مجازی که ضوابط مقرر شده را رعایت می‌کنند، مصونیت قضایی ایجاد شده است.

از سوی دیگر، مقرر شده فیلترینگ آخرین راهکار برخورد با موارد غیرمجاز باشد و فیلتر پلتفرم‌هایی که نمونه جایگزین ندارند تا زمان تامین نمونه داخلی، ممنوع شد.

براساس اصلاحات صورت گرفته، تولید و توزیع فیلترشکن به صورت تجاری جرم‌انگاری شده و استفاده و توزیع شخصی آن مشمول موضوع جرم‌انگاری نخواهد شد.

دیدگاه
اخبار بازرگانی