روحانی: خیلی حرفها هست که نه الان میتوانم بگویم و نه شاید سالهای بعد

راه نجات کشور اعتدال و تعامل سازنده است

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه همچنان معتقدم راه نجات کشور اعتدال و تعامل سازنده است، گفت: باید به این نتیجه برسیم که دوران تندروی و افراطی گری به پایان رسیده است.با تخریب و هتاکی نسبت به یکدیگر نمی‌توانیم کشور را به پیشرفت برسانیم.

به گزارش جهان مانا به نقل از ایرنا حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز دوشنبه در نشست با مدیران ارشد دولت تدبیر و امید گفت: آنچه من نسبت به ایران و راه حل مشکل و نجات کشور سال ۹۲ فکر می کردم، امروز هم همان را بی کم و کاست فکر می‌کنم. راه نحات کشور اعتدال و تعامل سازنده است.

رییس جمهوری افزود: امروز بعد از هشت سال تجربه بازهم تکرار می‌کنم اعتدال در داخل و خارج تعامل سازنده در داخل و خارج. ما با افراطی گری ما به جایی نمی رسیم. با چنگ انداختن به صورت همدیگر به نتیجه نمی‌رسیم با تخریب همدیگر و هتاکی نسبت به یکدیگر نمی توانیم کشور را به پیشرفت برسانیم.

وی تصریح کرد: باید به این نتیجه برسیم که دوران تندروی و افراطی گری به پایان رسیده است. بعضی فکر می‌کنند تازه ‌آغاز شده اشتباه می کنند، راه اعتدال است. در طول این هست سال جناح‌های مختلف اختلاف سلیقه داشتند اما هر دو جناح به‌ آینده امیدوار بودند.

روحانی اضافه کرد: شرایط امیدواری در هشت سال در فراز و نشیب دولت یازدهم و دوازدهم تقلیل نیافت من به ملت عرض می‌کنم کشور یابد توسعه پیدا کند و باید به اوج برسد. کشور باید کشوری الگو برای منطقه و جهان باشد. یکی از راه‌های اصلی آن، تعامل سازنده با همسایگان، دوستان و جهان است.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: چطور توانستیم هفت قطعنامه خطرناک را از سر ملت ایران برداریم. این کار کار آسانی نبود.کاری که وزیر خارجه و فعالان در مذاکره پیمودند، راه ساده ای نبود، من می دانم چقدر دشوار است. روزهایی بود تقریبا هه دوستان مایوس بودند. من البته از اول معتقد بودم ما به ثمر می رسیم تا پایان هم معتقد بودم و موفق شدیم.

وی اضافه کرد: ما قطعنامه را برداشتیم. قطعنامه ۲۲۳۱ خط بطلان بر هفت قطعنامه فصل هفتی کشید این کار باور کردنی نبود. کمتر کسی بود که باور کند این قطعنامه‌ها برداشته می شود. این اراده ملت ایران و تلاش و تدبیر در سایه امید ما را به ثمر رساند. البته مقام معظم رهبری در همه مراحل ما را هدایت و حمایت کرد ودر این جای بحث نیست.مردم در صحنه بودند.

روحانی خاطرنشان کرد: در وسط مذاکرات وزیر خارجه ‌آمریکا به یکی از مقامات ما گفت من وقتی استقبال مردم اصفهان را از روحانی در تلوزیون دیدم و قدرت این دولت را دیدم،‌استقبال مردم اصفهان در دولت یازدهم در میدان نقش جهان دنیا را تکان داد البته بقیه استان‌ها همین عظمت را آفریدند. مردم در صحنه بودند و حمایت کردند و در روزهای پیروزی و موفقیت کف زدند.

رییس دولت تدبیر و امید اظهار کرد: حالا کسی ممکن است بگوید در تعامل سازنده اگر شما ۱۰۰ خواستید به ۹۰ رسدید من می گویم همیشه این طور است هیچ کس در تعامل با کشورهای جهان به ۱۰۰ نمی‌رسد دنبال ۱۰۰ هست اما کمتر از ۱۰۰ می‌رسد چون طرف مقابل هم دنبال ۱۰۰ است و آن هم دنبال منافع خودش هست.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه می دانم ملت ایران در این سه سال و نیم چقدر زجر کشیدند و سختی دیده اند، گفت: از اقتصاد دان‌ها می‌خواهم این ها را برای مردم باز کنند. آنها نوشتند پایان ۹۷ تورم کشور ۳ رقمی خواهد بود .همان اقتصاددانهایی که برای من نوشتند تا پایان سال ۹۷ دیگر رشد اقتصادی را نخواهیم دید، اینها را برای مردم توضیح دهند اما در سال ۹۹ رشد ۳ و نیم درصدی را تجربه کرده‌ایم یعنی همه به میدان آمده ایم.

روحانی تصریح کرد: البته در برابر این فشار، توان ما کمتر بود. در برابر فشار و مشکلاتی که به مردم وارد شد توانستیم بخشی از آن را جبران کنیم بخش دیگر از این مشکلات باقی مانده است‌.

رییس دولت دوازدهم با قدردانی از همه تلاشگران در زمینه کرونا از جمله وزیران بهداشت، کشور، صمت و وزارت خارجه برای تامین واکسن گفت: هنوز با مشکل مواجه هستیم و در پیک پنجم قرار داریم اینکه امروز واکسن ما به مرز تزریق ۱۳ میلیون دز می‌رسد و تا پایان فردای دولت به مرز ۱۴ میلیون دز می رسیم به این معناست که در هر دو زمینه تولید داخلی یا واردات واکسن از خارج در حد توان تلاش شده است.

روحانی خاطرنشان کرد: یک چیز برای من غیر منتظره بود. البته موارد غیرمنتظره زیادی در این دولت داشتیم فکر نمی‌کردیم ۲۵ استان ما با هم در عرض یک هفته درگیر سیل شود؛ فکر نمی‌کردم با زلزله عظیمی با آن میزان تخریب مواجه شویم. فکر نمی‌کردیم با کرونا مواجه شویم و حتی دنیا هم چنین فکر نمی کرد. شاید فکر نمی‌کردیم آمریکایی ها به راحتی برجام را زیر پا بگذارند.

وی افزود: البته همه اینها کم و بیش بود و احتمالش وجود داشت اما من فکر نمی‌کردم روزهای پایانی دولت دوازدهم با ادامه جنگ اقتصادی پایان یابد. این که می‌گویم بخاطر خوش خیالی من نیست چون همه موارد با چارچوب‌های مدنظر رهبری حرکت شد و فکر نمی کردم چنین شود.فکر می کردم در پایان دولت با پایان جنگ اقتصادی و مهار کرونا، قدرت را به دولت بعدی می‌سپاریم.

هیچ وزیری را با توصیه فرد، جناح یا رفاقت انتخاب نکردم/ تابع خرد جمعی بودم

رییس دولت تدبیر و امید اظهار کرد: به مردم عزیز بگویم بینی و بین الله دولت کوتاهی نکرده است. هیچ وزیری را در دولت یازدهم و دوازدهم به خاطر توصیه فرد، جناح یا رفاقت انتخاب نکرده‌ام. هر کسی را که برگزیده‌ام برمبنای لیاقتش بود و احساس کردم این لیاقت را دارد.

روحانی تاکید کرد: خدا را بر این امر گواه می گیرم تمام وزرا و معاونینی که وزیران به من پیشنهاد کردند یک نفر را حتی بر مبنای رفاقت موافقت و مخالفت نکردم. از دفتر پرسیدم بررسی کنند اگر این فرد خوب است و با افراد صالح مشورت کنند اگر آنها بگویند این فرد خوب است من امضا می کنم و اگر خوب نبود از وزیر خواستم فرد دیگری را معرفی کند. هرگز به وزیری دستور ندادم این فرد معاون یا مدیر کل شود آنان طبق وظایف خود عمل کردند و من هم طبق وظایف خود کارهایم را انجام دادم.

رییس جمهوری با تاکید بر استفاده از خرد جمعی در تصمیات دولت، گفت: هرگز نبود اکثریت قاطع در دولت نظری بدهد و این که با نظر شخص من صددرصد مخالف باشد و من موافقت نکنم. من تابع خرد جمعی بودم و این وعده را به مردم دادم و به آن عمل کردم.
وی ادامه داد: گاهی نظر دیگری داشتم اما وقتی می دیدم در جلسه ۱۵ تا ۲۰ نفر هستند و اکثریت واحد که متخصصند و روی یک امر نظر دارند، من تسلیم شدم و گفتم شاید نظر من نباشد اما موافقت می کنم.

رییس دولت دوازدهم گفت: اگر در دولت اجماعی هم بود ولی مخالف بودم به نظر اجماع اهمیت می‌دادم. به مردم بگویم در حد توان به عهدمان وفا کردیم.

دیدگاه