یوتیوب به کاربران منتسب به طالبان اجازه فعالیت نمی‌دهد

یوتیوب اعلام کرد براساس سیاست‌های پیشین خود به حساب‌‌های کاربری منتسب به گروه طالبان همچنان اجازه فعالیت روی این شبکه اجتماعی ویدئویی را نخواهد داد.

به گزارش جهان مانا به نقل از قرن نو، درحال حاضر شرکت‌های مالک پلتفرم شبکه اجتماعی با سوال‌هایی درباره چگونگی مواجهه و مدیریت حساب‌های کاربری گروهی که به سرعت کنترل افغانستان را به دست گرفتند، مواجه شده‌اند.

فایننشیال تایمز نیز پیش از این گزارش داده بود که سرویس پیام‌رسان واتس‌اپ یک خط ارتباطی افغان‌ها با طالبان را که پس از به دست گرفتن کنترل شهر کابل در روز یکشنبه ایجاد شده بود، بسته است.

سخنگوی واتس‌اپ از اظهار نظر در این باره خودداری کرده اما گفته است این سرویس ملزم به رعایت قوانیم تحریم‌های ایالات متحده است و موظف است حساب‌های کاربری رسمی طالبان را مسدود کند.

بر اساس این گزارش، شماره مورد نظر، یک خط تلفن اضطراری ویژه غیرنظامیان برای گزارش خشونت، غارت یا سایر مشکلات بود که روز سه‌شنبه توسط فیس‌بوک به همراه سایر کانال‌های رسمی طالبان مسدود شد. از سوی دیگر، سخنگوی طالبان هم در کنفرانس خبری روز گذشته خود، فیس‌بوک را به همین دلیل به سانسور متهم کرد.

یوتیوب نیز که از اظهار نظر درباره مسدود کردن فعالیت طالبان روی این شبکه اجتماعی خودداری کرده بود، در نهایت اعلام کرد که ممنوعیت فعالیت این گروه، رویکرد قدیمی این شرکت بوده است.

تصرف سریع افغانستان از سوی طالبان چالش‌هایی را برای شبکه‌های اجتماعی بزرگ دنیا و پلتفرم‌های پیام‌رسان در برابر اجازه فعالیت آنها روی شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده است.

فیس‌بوک در برابر این سوال که آیا اجازه فعالیت صفحه‌ها یا حساب‌های کاربری دولت افغانستان را خواهد داد یا نه، به اطلاعیه قبلی خود اشاره کرده که براساس آن اعلام کرده است پیرو اجماع جهانی برای پذیرش دولت طالبان خواهد بود.

در این میان، توئیتر که درحال بازنگری قوانین خود برای فعالیت رهبران جهان روی این پلتفرم است، هنوز به سوالات مطرح شده، پاسخ نداده است.

سخنگوی طالبان با صدها هزار دنبال‌کننده روی توئیتر، اطلاعات مختلفی را از فرایند تصرف افغانستان توئیت کرد. در همین حال سخنگوی توئیتر در اطلاعیه‌ای گفته است که محتواهای منتشر شده را به لحاظ نقض قوانین به ویژه علیه ترویج خشونت بررسی می‌کند اما هنوز پاسخی به سوال ایجاد محدودیت خاصی برای فعالیت طالبان نداده است.

دیدگاه