واکنش آلمان به غنی‌سازی اورانیوم 60 درصدی ایران

وزارت امور خارجه آلمان در واکنش به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سطح غنی سازی اورانیوم در ایران، مدعی شد ایران برای افزایش فعالیت های هسته ای اش توجیه «غیر نظامی و پذیرفتنی» ندارد.

به گزارش جهان مانا به نقل از ایسنا، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در پی انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سطح غنی سازی اورانیوم در ایران، گفت: ایران توجیهی غیر نظامی و پذیرفتنی برای این اقدامات ندارد و [در این زمینه] دانش و مهارت نظامی کسب می کند.
او با توجه به وقفه ایجاد شده در از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین که به پس از تشکیل کابینه دولت جدید ایران موکول شده است، ادامه داد: از ایران می خواهیم با موضعی سازنده به مذاکرات بازگردد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه در گزارشی اعلام کرد که ایران سرعت غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد را افزایش بخشیده است.

آژانس در گزارش خود آورده است که ایران، پیشتر از سانتریفیوژهای ۱۶۴ عددی IR-۶ برای غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۶۰ درصد استفاده می‌کرده اما حال علاوه بر آن‌ها از یک‌ مجموعه ۱۵۳ عددی از سانتریفیوژهای IR-۴ نیز برای غنی‌سازی ۶۰ درصدی استفاده می‌کند.
این در حالی است که سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره گزارش اخیر منتشر شده از سوی آژانس بین المللی انرژی هسته ای گفت: کلیه برنامه‌ها و اقدامات هسته ای جمهوری اسلامی ایران در انطباق کامل با ان پی تی و تعهدات ایران ذیل پادمان بوده و تحت نظارت آژانس و با اعلام قبلی صورت گرفته‌است.

خطیب‌زاده افزود: اقدامات کاهشی و جبرانی ایران در ارتباط با برجام نیز در چارچوب خود برجام صورت پذیرفته و همانگونه که بارها اعلام شده در پاسخ به نقض گسترده برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ از سوی ایالات متحده و عدم پایبندی کامل طرف‌های دیگر برجامی، بویژه سه کشور اروپایی، به تعهداتشان ذیل برجام می‌باشند.

او تاکید کرد: بدیهی است مادامی که اجرای کامل و بی قید و شرط برجام از سوی آمریکا و دیگر طرفهای برجامی از سر گرفته نشود، جمهوری اسلامی ایران برنامه صلح آمیز هسته ای خود را صرفا بر اساس نیازها و تصمیمات حاکمیتی و در چارچوب تعهدات پادمانی‌اش پیگیری مینماید. در صورتیکه سایر طرفها به تعهدات خود ذیل برجام بازگشته و واشنگتن نیز به صورت کامل و موثر و قابل راستی‌آزمایی تحریم های یکجانبه و غیرقانونی‌ اش بر ضد مردم ایران را مرتفع نماید، کلیه اقدامات‌ کاهشی و جبرانی ایران ذیل برجام برگشت‌پذیر خواهند بود.

دیدگاه