آیا وزیر نفت پیشنهادی رئیسی برای دورزدن تحریم ها و فروش نفت بابک زنجانی جدید تولید میکند؟

مثل بخش اعظم کابینه ابراهیم رئیسی، سابقه وزیر نفت او هم به دولت احمدی نژاد و پس از آن نهادهای انقلابی بر میگردد. اوجی از نزدیکان مسعود میرکاظمی، وزیر نفت محمود احمدی نژاد محسوب می شود. آیا وعده های او برای دورزدن تحریم ها و فروش نفت ، به بازتولید بابک زنجانی های جدید می انجامد؟

به گزارش جهان مانا؛ جواد اوجی که حالا باید در بهارستان از صلاحیت خود برای تصدی وزارت نفت دفاع کند در دولت دهم معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران بود. او در دوران دولت حسن روحانی به بنیاد مستضعفان رفت و در زیرمجموعه های آنجا مشغول به کار شد. درباره او نوشته اند که از فعالان ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی بوده. حتی برخی رسانه های اصولگرا درباره او مدعی شدند که در زمان وزارت رستم قاسمی در دولت احمدی نژاد، مامور انتقال شمش‌های طلا به کشورهای همسایه برای تهاتر کالا به کالا و دور زدن تحریم بوده است. او در رزومه خودش از تبادل کالا با گاز ترکمنستان یاد کرده و تحریم اوجی توسط خزانه‌داری آمریکا نیز گمانه زنی ها درباره نقش او در دور زدن تحریم ها را شدت می بخشد.

پر سر و صداترین طرح او در دوران مدیرعاملی شرکت گاز ایران، راه اندازی « خط لوله اسلامی گاز» بود. طرحی که قرار بود مسیر جدیدی برای انتقال گاز ایران از سوریه به اروپا باشد. نگفته پیداست که این طرح علی رغم تاکید اوجی در زمان مسئولیتش به هیچ کجا نرسید و حتی کوچکترین قدمی هم برای آن برداشته نشد. چرا که عملا به دلایل مختلف امکان پذیر نبود. او در همان زمان هم از قرارداد صادرات گاز ایران به سوئیس گفته بود که در نهایت مشخص سرنوشت این قرارداد هم مشخص نشد.

برنامه‌‌های وزیر پیشنهادی نفت به دو بخش «فوری» و «اقدامات راهبردی بر اساس اولویت» تقسیم شده است. مهمترین نکته‌ای که در خلال برنامه‌های فوری وزیر پیشنهادی نفت دیده می‌شود، تاکید بر دور زدن و خنثی‌سازی تحریم‌ها در راستای افزایش صادرات نفت و میعانات گازی است. این یعنی آنکه او قبول کرده که باید در شرایط تحریم کار کند. ایجاد تنوع در روش‌های فروش نفت و فرآورده‌ها و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی داخلی و سایر دستگاه‌های اجرایی هم یکی از پیشنهادهای او در برنامه اش است که میتواند یادآور موضوعاتی مانند محموله های نفتی تحویل شده به نیروی انتظامی یا بابک زنجانی باشد. این در حالی است که در برنامه های اوجی هیچ اشاره روشنی به بحث افزایش تولید جز وعده های کلی وجود ندارد.

وعده همکاری با شرکایی چینی

وزیر نفت پیشنهادی رئیسی، معتقد به «اتخاذ راهکارهای مناسب جهت جذب سرمایه‌گذاری در طرح‌های اصلی صنعت نفت و کشور» است اما درباره این موضوع مهم هم توضیح بیشتری نداده هرچند در بخش همکاری های خارجی بر کار مشترک با شرکایی چون چین تاکید ویژه کرده است. او البته وعده داده مشکل تامین زمستانی گاز را برای کشور حل کند. بخش پالایشگاهی نیز از دیگر بخش های کمتر پرداخته شده در برنامه های اوست. اوجی بدون اعلام رقم و عدد مشخص از افزایش ظرفیت در این بخش یاد کرده است.

جابجای‌های گسترده در وزارت نفت؟

درباره این وزیر پیشنهادی ابراهیم رئیسی تا کنون مخالفت خاصی از سوی نمایندگان ابراز نشده و حتی برخی او را بهترین گزینه ممکن برای دولت سیزدهم دانسته اند. او از نزدیکان مسعود میرکاظمی، وزیر نفت محمود احمدی نژاد محسوب می شود و از همین رو به نظر می رسد لابی قوی هم در مجلس داشته باشد. چرا که میرکاظمی خود نفوذ قابل قبولی بین نمایندگان این دوره مجلس داشته است. همین هم باعث دو پیش بینی درباره اوجی شده؛ یکی اینکه می تواند با خیالی آسوده تر در جلسه رای اعتماد مجلس حاضر شود و دیگر اینکه در صورت حضور در وزارت نفت، بخش زیادی از مدیران نفتی باید منتظر کنار رفتن خود باشند. یعنی همان اتفاقی که در دوره میرکاظمی رخ داد.

منبع: قرن نو

دیدگاه