دورکاری؛ پدیده قرن 21 و با پیامد برای شهرها

با افزایش نرخ دورکاری درآمد رستوران‌ها، کافه‌ها، مغازه‌ها و مشاغل خدماتی که به کارکنان ادارات خدمات‌رسانی می‌کنند در معرض خطر است.

به گزارش جهان مانا به نقل از قرن نو، در سال گذشته میلادی پاندمی کرونا بازار کار جهانی را مختل کرد و منجر به از دست رفتن میلیون‌ها شغل و اخراج میلیون‌ها شاغل در سراسر جهان شد و از طرفی درصد بالایی از جمعیت شاغل در سراسر دنیا را نیز دورکار کرد؛ آخرین بررسی‌های صورت‌گرفته حاکی از آن است که بالاترین نرخ بیکاری در دوره پاندمی مربوط به مشاغلی است که مرتبط با حوزه گردشگری و سرگرمی بوده‌اند.

بالاترین نرخ دورکاری مربوط به کدام مشاغل است؟

بسیاری از افراد به راحتی و انعطاف‌پذیری کار از راه دور که به دورکاری نیز معروف است، علاقه‌مند هستند. داشتن یک کار از راه دور می‌تواند با حذف رفت و آمد و سایر هزینه‌های مرتبط با کار در محل کار سنتی، در وقت و هزینه شما صرفه‌جویی کند.

در حال حاضر طیف وسیعی از مشاغل برای افرادی با سطوح مختلف تجربه که می‌خواهند از راه دور کار کنند در دسترس است؛ طبق بررسی‌های به عمل آمده بالاترین نرخ دورکاری متعلق به طراحان گرافیک، آژانس های مسافرتی، مدرسان، نویسندگان و حسابداران است.

در میان کشورهایی که بالاترین پتانسیل را برای دورکاری دارند لوکزامبورگ با پتانسیل 53.4 درصدی صدرنشین است و از طرف دیگر موزامبیک پایین ترین پتانسیل را برای دورکاری دارد.

پتانسیل دورکاری در اقتصادهای پیشرفته بالاتر است

مطالعات مکینزی اند کامپنی که معتبرترین شرکت مشاور مدیریت جهانی است حاکی از آن است که پتانسیل کار از راه دور در کشورها متفاوت است؛ به عنوان مثال خدمات تجاری و مالی سهم بزرگی از اقتصاد انگلستان دارند و بیشترین پتانسیل را برای کار از راه دور در بین کشورهایی دارند که مورد بررسی این موسسه قرار گرفتند.

نیروی کار بخش خدمات تجاری و مالی انگلستان می تواند از نظر تئوری از راه دور و با یک‌سوم زمان بدون از دست دادن بهره‌وری کار کند؛ سایر اقتصادهای پیشرفته نیز چندان عقب نیستند و نیروی کار آنها می‌تواند 28 تا 30 درصد از وقت خود را به دورکاری اختصاص دهد بدون آنکه بهره‌وری آنها کاهش پیدا کند.

در اقتصادهای نوظهور اما بازار کار به شاغلانی نیاز دارد که به واسطه فعالیت های فیزیکی و دستی در بخش هایی مانند کشاورزی به تولید بپردازند؛ ارزیابی های موسسه مکینزی حاکی از آن است که در اقتصادهای نوظهور بهره‌وری هنگام دورکاری 12 تا 26 درصد کاهش پیدا می کند.

دورکاری و بهره‌وری در سطح جهانی

برخی از شرکت ها کماکان نگران کاهش بهره وری در نتیجه کار از راه دور هستند و بسیاری در مورد نحوه ارزیابی کارکنان از راه دور مطمئن نیستند؛ با این وجود آمار دورکاری در سراسر جهان حاکی از آن است که عملکرد تیم ها در دوران دورکاری به همان خوبی و یا حتی بهتر از قبل بوده است.

در سطح جهانی 58 درصد از شاغلان دورکار احساس کردند بهره وری آنها یکسان یا حتی بهتر از قبل بوده است؛ بررسی های میدانی صورت گرفته توسط موسسه مکینزی حاکی از آن است که 58 درصد شاغلان معتقدند توانایی تمرکز بالاتر در خانه و هدر رفت کمتر وقت منجر به بهبود عملکرد آنها در زمان دورکاری شده است و از طرف دیگر 42 درصد از شاغلان بر این باورند که فقدان محیط کاری مشخص و همفکری تیمی منجر به کاهش بهره وری آنها شده است.

دورکاری به شرکت ها این امکان را می دهد که متخصصان را از سراسر جهان با کمترین هزینه استخدام کنند و شرایط کار را انعطاف پذیر تر خواهد کرد؛ در مجموع 72 درصد از متخصصان منابع انسانی معتقدند که شرایط کاری انعطاف پذیر در جذب نیروی کار بسیار موثر است و در 74 درصد موارد گزینه دورکاری منجر می شود تا افراد کمتری از شغل خود انصراف دهند.

دورکاری سلامت روان را بهبود می‌بخشد

مطالعات صورت گرفته توسط OWLLabs حاکی از آن است که دورکاری در 82 درصد موارد منجر به خوشحالی کارکنان خواهد شد و در 80 درصد موارد حس اعتماد را در کارکنان افزایش خواهد داد و در 80 درصد موارد نیز سطح اضطراب کارکنان را به طور چشمگیری کاهش خواهد داد.

اصلی‌ترین دلایلی که منجر به بهبود سلامت روان کارکنان در زمان دورکاری می‌شود صرفه‌جویی در هزینه، مستقل بودن از مکان و گذراندن وقت بیشتر با خانواده است.

پیامدهای دورکاری برای اقتصاد شهری

در حال حاضر ، تنها بخش کوچکی از نیروی کار در اقتصادهای پیشرفته - معمولاً بین 5 تا 7 درصد - به طور منظم در خانه کار می‌کنند؛ افزایش درصد این نیروی کار به 15 تا 20 درصد می تواند تأثیرات عمیقی بر اقتصاد شهری داشته باشد.

افزایش دورکاری به این معنا است که افراد کمتری هر روز بین خانه و محل کار در رفت و آمد هستند یا برای کار به مکان‌های مختلف سفر می کنند و این امر می تواند صنعت حمل و نقل، سوخت و خودرو را متحول کند و همچنین الگوی تقاضا برای املاک اداری و سایر الگوهای مصرف را تغییر خواهد داد.

پیش‌بینی مودیز آنالیتیکس محقق موسسه مکینزی حاکی از آن است که نرخ دفاتر خالی در ایالات متحده در سال جاری میلادی به 19.4 درصد افزایش یابد و نظرسنجی از 248 افسر ارشد عملیاتی آمریکا حاکی از آن است که یک سوم از آنها در سال آینده و با پایان قرارداد اجاره به دنبال کاهش فضای اداری هستند.

همچنین با افزایش نرخ دورکاری درآمد رستوران ها، کافه ها، مغازه ها و مشاغل خدماتی که به کارکنان ادارات خدمات رسانی می کنند نیز در معرض خطر است.

گفتنی است که ارائه برنامه های شرکت‌های فناوری برای دائمی شدن دورکاری به طور میانگین نرخ اجاره بها واحدهای یک خوابه در سانفرانسیسکو را 24.2 درصد نسبت به سال قبل کاهش داده اشت.

دیدگاه