ارتباطات زنده در روستاهای کپرنشین!

عکسی که از سفر رئیس‌جمهوری به سیستان و بلوچستان منتشر شده در کنار ارتباط‌های زنده اینترنتی برخی خبرنگاران، همگی یک چیز را نشان می‌دهد؛ رشد اینترنت موبایل در روستاهای کپرنشینی که از کمترین امکانات زندگی بهره‌مند هستند.

به گزارش جهان مانا، وضعیت اینترنت سیستان و بلوچستان که پیش از این با گلایه و نارضایتی‌های بسیاری در شبکه‌های اجتماعی همراه شده بود، در ما‌ه‌های پایانی دولت قبل به وضعیت بهتری رسید و میزان دسترسی به ارتباطات باند پهن در روستاهای این استان افزایش قابل ملاحظه‌ای یافت.

محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم در دی‌ماه سال قبل وعده پیوستن ۱۲۰۰ روستا به شبکه اینترنت را داده و گفته بود که 12 هزار کیلومتر فیبرنوری بین شهری در استان سیستان و بلوچستان اجرایی شده است. رقمی که او برای جبران عقب‌ماندگی‌های ارتباطی این استان اعلام کرده بود، یک هزار میلیارد تومان بود.

گفته می‌شود از ۳۴۵ هزار و ۴۰۸ خانواری که جمعیت حدود یک میلیون و ۴۰۰‌ هزار نفری روستاهای بالای ۲۰ خانوار سیستان را تشکیل می‌دهند، ۷۹ درصد به ارتباطات اینترنت دسترسی دارند. براساس آمار، شهرستان نیک‌شهر استان سیستان‌وبلوچستان ۲۷۱ روستا دارد که از این بین ۴۳.۹۹ درصد به اینترنت متصل هستند. شهرستان سرباز با ۳۵۶ روستا اتصال ۶۰.۴۹ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار آن به اینترنت برقرار است و شهرستان خاش با ۴۱۸ روستا ۸۲.۳ درصد جمعیت به اینترنت دسترسی دارند.

البته مسئله ساخت دکل مخابراتی در روستاهایی که فاقد برق یا جاده هستند هم در نوع خود قابل تامل و چالش‌برانگیز است که برخی کارشناسان دلیل مطلوب نبودن کیفیت اینترنت ارائه شده در روستاها را همین مسئله می‌دانند.

گفته می‌شود از ۳۴۵ هزار و ۴۰۸ خانواری که جمعیت حدود یک میلیون و ۴۰۰‌ هزار نفری روستاهای بالای ۲۰ خانوار سیستان را تشکیل می‌دهند، ۷۹ درصد به ارتباطات اینترنت دسترسی دارند.

این مسئله باعث توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی به اینترنت پرسرعت شده چرا که بسیاری از روستاهای سیستان و بلوچستان هنوز با نبود امکانات ضروری دست و پنجه نرم می‌کنند اما به نظر می‌رسد که سرعت گسترش اینترنت بیشتر از رسیدن برخی امکانات دیگر به این استان بوده است.

منبع: قرن نو

دیدگاه