آغاز جدی فعالیت‌های انتخاباتی ترامپ

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در حال شکل دادن به ستاد انتخاباتی خود با امید راه‌یابی مجدد به کاخ سفید است.

چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا، ترامپ، بارها علامت‌هایی نشان داده است که حاکی از علاقه او به رقابت مجدد با جو بایدن در سال 2024 است. ولی یک گزارش تحقیقی وبسایت پولیتیکو نشان می‌دهد که او پشت‌پرده و به‌آرامی در حال آماده کردن مقدمات حقوقی و اداری ورود مجدد به انتخابات است، امری که احتمال جدی بودن قصد او برای نامزدی مجدد ریاست جمهوری را تشدید می‌کند.

ازجمله این موارد تأسیس یک دفتر در ایالت آیووا (اولین ایالت در تقویم انتخابات مقدماتی) و استخدام نیرو برای آن، تسریع فعالیت‌های جذب حمایت مالی، افزایش حضور در رسانه‌ها، و حتی آغاز تبلیغات انتخاباتی به‌رغم بیش از سه سال فاصله با انتخابات است. کمیته سیاسی او در ماه‌های اخیر فعالیت خود را بسیار افزایش داده است و همه این موارد نشانه این هستند که ترامپ مقدمات حضور مجدد خود در انتخابات را آماده می‌کند.

افراد نزدیک به ترامپ به طور آشکار یا ناشناس به پولیتیکو گفته‌اند که اگرچه ترامپ هرگز احتمال شرکت در انتخابات 2024 را رد نکرده بوده، ولی به‌تازگی تصمیم او جدی‌تر شده است. دلیل این امر پایین آمدن میزان محبوبیت بایدن و همچنین بحران‌های دولت او همچون افزایش مجدد موارد ابتلا به و مرگ دراثر بیماری کووید19 و همچنین مدیریت بد خروج از افغانستان بوده است. این افراد گفته‌اند که مشکلات اخیر دولت بایدن ترامپ را برای اولین بار به این نتیجه رسانده که شانسی واقعی برای شکست دادن بایدن دارد و او را برای شرکت در انتخابات 2024 مصمم‌تر کرده است.

ترامپ تاکنون رسماً ورود خود به انتخابات 2024 را اعلام نکرده است، ولی به شکل خصوصی به نزدیکان خود گفته است که عزمش جدی است. او همچنین برای نخستین بار پس از شکست در انتخابات به مشاوران خود اجازه داده است که بیانیه‌های او را مطالعه و ویرایش کنند، برنامه گردهم‌آیی انتخابایی در ایالت‌های حساسی (در انتخابات مقدماتی) همچون فلوریدا، جورجیا، و آیووا را در آینده نزدیک دارد، و همچنین پخش تبلیغات منفی علیه بایدن را آغاز کرده است.

هدف اصلی ستاد ترامپ از گشایش یک دفتر در آیووا این است که از حالا از ظهور یک رقیب جدی در حزب جمهوری‌خواه پیشگیری کند. در حال حاضر جمهوری‌خواهان زیادی در حال آماده کردن ستاد انتخاباتی خود هستند که بسیاری از آنان از مقام‌های سابق دولت ترامپ هستند، ازجمله مایک پنس، معاون ترامپ، مایک پومپئو، وزیر خارجه او، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل در دولت او، تیم اسکات، سناتور کارولینای جنوبی، و کریس کریستی، فرماندار سابق نیوجرسی و از مشاورین سابق ترامپ. رقابت این افراد با ترامپ بسیار دشوار خواهد بود، چون او همچنان بیش از 80 درصد بین رای‌دهندگان جمهوری‌خواه محبوبیت دارد. به‌رغم این برتری، نشانه‌ها حاکی از آن هستند که ترامپ قصد ندارد رقبای جمهوری‌خواه خود در انتخابات مقدماتی را دست‌کم بگیرد.

جیسن میلر، که در حال حاضر نزدیک‌ترین مشاور سیاسی ترامپ است، گفته است که احتمال این‌که ترامپ تصمیم بگیرد که دوباره نامزد شود بین «99 تا 100 درصد» است. جیم جوردن و مت گیتز، سیاستمداران راست افراطی عضو مجلس نمایندگان و نزدیک به ترامپ هم گفته‌اند که معتقد هستند او در انتخابات 2024 شرکت خواهد کرد.

تاکنون در تاریخ آمریکا تنها یک‌ بار سابقه داشته است که یک رئیس جمهور که در انتخاب مجدد شکست خورده بود دوباره نامزد حزب خود شود. گرووِر کلیولند در انتخابات 1892 از رقیب جمهوری‌خواه خود، بنجامین هریسون، که او را راه‌یابی مجدد به کاخ سفید در انتخابات 1888 محروم کرده بود، انتقام گرفت و به تنها رئیس جمهوری در تاریخ آمریکا تبدیل شد که دو دوره غیرمتوالی در کاخ سفید بوده است. آرزوی ترامپ این است که دومین کسی باشد که چنین دستاوردی را به نام خود ثبت می‌کند.

منبع: قرن نو

دیدگاه
اخبار بازرگانی