احتمال نهایی شدن توافق برجام تا هفته آینده چقدر است؟

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین می‌گوید ممکن است توافق نهایی بر سر احیای برجام تا هفته آینده حاصل شود.

وی با اشاره به مذاکراتی که هفته قبل در وین درباره احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ انجام شده تاکید کرد که متن پیشنهادی ارائه شده، متن تنها اتحادیه اروپا نیست، بلکه تمام شرکت‌کنندگان در گفتگوهای هسته‌ای ماه آوریل تاکنون در تدوین آن نقش داشته‌اند.

این دیپلمات روس در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص چشم‌انداز آتی مذاکرات گفت: «در صورت پیشرفت مطلوب اوضاع، ممکن است توافق نهایی بر سر احیای برجام درباره برنامه هسته‌ای ایران تا هفته آینده حاصل شود.»

اولیانوف البته در ادامه اضافه کرد که این مهم در صورتی رخ خواهد داد که همه کشورهای شرکت‌کننده در گفتگوهای وین با نسخه متنی که نماینده اتحادیه اروپا در روز ۸ اوت ارائه کرده، موافقت کنند. او همچنین ادامه داد که آمریکا با این متن موافقت کرده اما ایران هنوز پاسخی در این خصوص نداده است.

اظهارات اولیانوف در حالی مطرح می‌شود که کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا معتقدند توپ در زمین ایران است و تهران باید انتخاب کند که چه پاسخی به متن ارائه شده از سوی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهد داد.

در همین راستا حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در حساب توییتری خود خطاب به مقام‌های آمریکایی تاکید کرد که «زبان تهدید در مقابل ایران» بی‌نتیجه خواهد بود. وزیر خارجه ایران همچنین در ادامه رفتارهای کاخ سفید را فرافکنی خواند و افزود: «این اقدامات رافع مسئولیت آمریکا نسبت به ارتکاب جنایات متعدد تروریستی علیه جان هزاران نفر از مردم ایران و منطقه نخواهد بود.»

در همین راستا پایگاه خبری نورنیوز نزدیک به علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در مطلبی مقام‌های آمریکایی را «به فرار رو به جلو» برای عدم پاسخگویی به نگرانی ایران درباره آژانس متهم کرده است. نورنیوز در مطلب خود با اشاره به اینکه نگرانی ایران در خصوص آینده همکاری با آژانس منطقی است، نوشته است: «طرح گزاره‌هایی چون ضرورت تلاش ایران برای رفع نگرانی‌های آژانس توسط مقام‌های آمریکایی در واقع یک فرار رو به جلو برای عدم پاسخگویی به نگرانی‌های منطقی ایران است.»

نورنیوز در ادامه می‌افزاید: «با توجه به سوابق گذشته ایران نمی‌تواند بدون کسب اطمینان از عدم تکرار استفاده سیاسی قدرت‌های غربی از آژانس وارد هرگونه توافق احتمالی شود.»

اشاره نورنیوز نشان می‌دهد که احتمالا همچنان اختلاف طرفین بر سر مسائل پادمانی بر سر جای خود باقیست و تهران انتظار دارد کشورهای اروپایی و آمریکا به ایران اطمینان دهند که پرونده این مسئله را در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین شورای حکام مختومه خواهند کرد. این در حالیست که اروپا و آمریکا در ماه‌های اخیر بارها تاکید کرده‌اند که نمی‌توانند در خصوص موضوعی که مربوط به ساز و کار داخلی آژانس است به تهران تضمینی ارائه کنند. وال استریت ژورنال در گزارش هفته قبل خود نوشته بود که طرف‌های غربی در متن توافق به ایران تضمین داده‌اند در صورتی که تهران با شفافیت به پاسخ‌ها و نگرانی‌های آژانس پاسخ دهد، آنها هم در بستن پرونده مسائل پادمانی ایران در آژانس و شورای حکام کمک خواهند کرد.

منبع: یورونیوز

دیدگاه