واکنش سخنگوی وزارت خارجه به ادعای ارتباط ضارب سلمان رشدی با ایران

کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در ارتباط با حمله به سلمان رشدی در نیویورک و اظهار نظر برخی از مقامات آمریکایی در این ارتباط و ادعای آنها مبنی بر ارتباط داشتن ضارب با ایران ، گفت: ما تحولات مربوط به این موضوع را در رسانه‌ها شنیده و دنبال کردیم و آن چیزی که می‌توانیم در این مورد مطرح کنیم این است که در ماجرای حمله‌ای که به سلمان رشدی رخ داد هیچ کس غیر از او و حامیانش را شایسته سرزنش و محکومیت نمی‌دانیم.

به گزارش جهان مانا، وی ادامه داد: سلمان رشدی با اهانت به مقدسات اسلامی و با عبور از خطوط قرمز بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان و همچنین خطوط قرمز همه پیروان ادیان الهی خودش را در معرض خشم و غضب مردمی قرار داد، نه تنها مسلمانان، بلکه پیروان دیگر ادیان الهی نیز نسبت به این موضوع و اهانت دچار خشم و غضب شدند.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه خشم و غضبی که نسبت به این اقدام ایجاد شد محدود به ایران نبود و میلیون‌ها نفر در کشورهای مختلف نسبت به این موضوع واکنش خشمگینانه داشتند ادامه داد: کسی در این ارتباط حق ندارد ایران را متهم کند. اساسا اقدام و اهانتی که انجام شد و حمایتی که از این اهانت صورت گرفت، اهانت به همه ادیان الهی بود و غیر قابل دفاع بود.

وی با تاکید بر اینکه نفرت پراکنی و توهین به مقدسات اسلامی که نمونه بارز آن اقدام سلمان رشدی است از نظر حقوق بین‌الملل نیز قابل دفاع نیست، تصریح کرد: محکوم کردن اقدام ضارب و حمله کننده و از دیگر سو تطهیر فرد اهانت کننده به مقدسات اسلامی و دینی رفتاری کاملا متناقض است.

وی تاکید کرد: در ارتباط با فرد ضارب نیز غیر از آنچه که از سوی رسانه‌های آمریکایی مطرح شده و شنیده‌ایم اطلاعی نداریم.

وی در مورد برخی از ادعاهای مطرح شده مبنی بر اینکه این فرد با ایران در ارتباط بوده است، گفت: به صورت قطعی و رسمی این ارتباط را تکذیب می‌کنیم.

دیدگاه