کوچکی‌نژاد: اشتباهات زیادی در اجرای قانون رتبه‌بندی وجود دارد

از طریق سوال از وزیر، پیگیر رفع ایرادات هستیم

نماینده مردم رشت در مجلس گفت: انتظار داشتیم که دولت در اجرای این لایحه که مجلس تصویب کرده با دست باز عمل کند و به یاری فرهنگیان بیاید اما با اقدامات و حرکت هایی که دولت داشت و اعمال ‌سلیقه‌ای که بر روی روند اجرایی قانون نظام رتبه‌بندی صورت گرفت، متاسفانه کام فرهنگیان را تلخ کردند.

به گزارش جهان مانا ، جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس در گفت‌وگو با ایلنا، درخصوص انتقادات و گلایه‌های فرهنگیان نسبت به نحوه اجرای قانون رتبه‌بندی، گفت: مجلس شورای اسلامی طی دو دوره دهم و یازدهم درگیر لایحه نظام رتبه‌بندی فرهنگیان بود و اعتقاد داشت که با اجرای نظام رتبه‌بندی فرهنگیان هم بخشی از نیازهای مادی فرهنگیان حل می‌شود و هم ارتقاء فرهنگیان و منزلت اجتماعی این عزیزان را به همراه دارد. در نهایت لایحه‌ای را دولت قبلی آورد، پس از تغییرات اساسی و فرآیند طولانی که مجلس طی کرد، موفق شد که این لایحه را با موافقت دولت به تصویب برساند.

وی ادامه داد: انتظار داشتیم که دولت در اجرای این لایحه که مجلس تصویب کرده با دست باز عمل کند و به یاری فرهنگیان بیاید اما با اقدامات و حرکت‌هایی که دولت داشت و اعمال ‌سلیقه‌ای که روی روند اجرایی قانون نظام رتبه‌بندی صورت گرفت، متاسفانه کام فرهنگیان را تلخ کردند.

نماینده رشت افزود: در جریان اجرای این لایحه با آیین‌نامه‌ای که نوشتند بخش وسیعی از کسانی که مامور به خدمت هستند را از رتبه‌بندی حذف کردند، حدود نزدیک به ۱۰۰ هزار معلمی که بیش از ۱۰ سال سابقه دارند و نیروهای جوان و علمی هستند و در حال فعالیت در آموزش و پرورش هستند را از چرخه رتبه‌بندی بدون هیچگونه دلیل و توجیهی حذف کرده‌اند. متاسفانه مجلس هم در این بخش اقدام عملی نکرده است.

وی اضافه کرد: البته ما از وزیر در این زمینه سوال طرح کردیم و به زودی باید بیاید و به سوالات در این زمینه پاسخ بدهد اما معتقد به این هستم که شیرینی قانون رتبه‌بندی که امر بسیار خوبی بود و کل نظام پای این کار بود را متاسفانه ضایع کرده و کام فرهنگیان را تلخ کردند.

کوچکی‌نژاد با تاکید بر پیگیری این مساله توسط مجلس عنوان کرد: البته مجلس به شدت پیگیر است و اگر هم به زودی دولت این کار را انجام ندهد و این مشکل را حل نکند قطعا با سوال و طرح‌های جدید تلاش می‌کند که از حقوق فرهنگیان دفاع کند و این مشکل فرهنگیان عزیز را حل کند.

وی افزود: در کنار دو گروهی که اشاره کردم دو گروه دیگر از جمله نیروهای طرح قرآنی هستند که تعداد زیادی از آن‌ها را هم به شکلی حذف کردند و بخشی از عزیزانی که نهضت سوادآموزی هستند که استخدام شدند و کد استخدامی دارند را هم به یک نحوی حذف کردند. به شخصه اعتقاد دارم که این عادلانه نیست ما از وزیر آموزش و پرورش انتظار داشتیم که مدافع سرسخت فرهنگیان باشد نه اینکه هرچه دولت می‌گوید را اجرا کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در رابطه با دیگر ایرادات و اشکالات اجرای قانون رتبه‌بندی اظهار داشت: آموزش و پرورش ظرفیت و زیرساخت لازم را ندارد اما در آیین‌نامه اجرایی آمدند و رتبه‌بندی را متمرکز کردند در تهران که با توجه به اینکه نزدیک به ۱ میلیون نفر فرهنگی را می‌خواهند ممیزی کنند کار بسیار سنگینی است. بهتر بود که در این مساله یک مقدار اختیارات به استان‌ها و شهرستان‌ها می‌دادیم اما دولت با آیین‌نامه‌ای که نوشت اختیارات را در تهران متمرکز کرد که با این اقدام هم وزارتخانه و هم فرهنگیان دچار مشکل و زحمت خواهند شد.

وی افزود: با توجه به تمرکز در تهران شکایت‌های زیادی سرازیر می‌شود و باعث تردد‌های بیش از حد خواهد شد، به اعتقاد من این شیوه‌نامه اشتباهات زیادی دارد که مجلس یک قسمت از آن را باطل کرد اما باز هم اشتباهات زیادی در آن وجود دارد.

دیدگاه