یک‌سوم از بیماران اعصاب و روان زن هستند/ شایع‌ترین اختلال روانی چیست؟

رئیس مرکز آموزشی درمانی روانپزشکی رازی ضمن تشریح شایع‌ترین اختلالات روانی گفت: یک‌سوم از بیماران دچار مشکلات اعصاب و روان زنان هستند.

به گزارش جهان مانا به نقل از تسنیم؛ دکتر امید رضایی، رئیس مرکز آموزشی درمانی روانپزشکی رازی در نشست امروز با اصحاب رسانه با بیان اینکه سابقه تاسیس بیمارستان به 1297 باز می‌گردد، اظهار کرد: مرکز تخصصی روانپزشکی "رازی" امروز و "امین‌آباد" سابق، حاصل فرایندی است که از 27 سال پیش، با تحویل آن به دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی آغاز شد و حاصل آن، تحولی اساسی در شیوه درمان و نگهداری بیماران اعصاب و روان با آخرین متدهای تخصصی و علمی بود که طی سال‌ها با تلاش همه اعضای کادر درمانی، آموزشی و پشتیبانی، به رشد و بالندگی امروز جهت گسترش خدمات و پاسخگویی به نیاز بیماران و مددجویان بیشتر و فعالیت‌های ارزشمند آموزشی و پژوهشی در حوزه "سلامت روان" رسیده است.

وی افزود: در حال حاضر 1100 تخت در بیمارستان داریم و بیش از 900 بیمار در این بیمارستان رازی حضور دارند که حدود نیمی از آن‌ها ساکنین دائمی بیمارستان هستند و نیمی از بیماران، در وضعیت حاد قرار دارند.

رئیس مرکز آموزشی درمانی روانپزشکی رازی ادامه داد: مسائل روانی با مسائل نژادی و فرهنگی آمیخته است و بنابراین مرکز تحقیقات اختلالات روانی نیز راه‌اندازی شده است.

رضایی با بیان این‌که درمان‌های اعصاب و روان شامل دوبخش دارویی و غیردارویی است، گفت: در زمینه دارویی دستورالعمل‌ها به روز شده و در حوزه درمان غیردارویی نیز خدمات روان‌درمانی ارائه می‌شود. همچنین بیماران بر اساس شدت بیماری‌شان، از یکدیگر تفکیک کرده‌ایم.

وی با اشاره به عقد تفاهمنامه با آسایشگاه کهریزک برای انتقال بیماران سالمندی که ادامه نگهداری آن‌ها در بیمارستان میسر نیست و نیاز به خدمات آسایشگاهی دارند، گفت: همچنین با بهزیستی استان تهران برای ترخیص بیماران آسایشگاهی و بدون هویت و انتقال آن‌ها به مراکز بهزیستی همکاری می‌شود.

رضایی با بیان اینکه یک سوم از بیماران دچار مشکلات اعصاب و روان زنان هستند، یادآور شد: شیوع بیماری‌های اعصاب و روان در زنان بیشتر از مردان است اما میزان بستری در مردان بیش از زنان است.

وی در‌ پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر ای که شایع‌ترین اختلال روانی چیست، بیان کرد: شایع‌ترین اختلال روانی در جامعه افسردگی است اما شایع‌ترین اختلالات روانی که منجر به بستری فرد می‌شوند، اختلالات خلقی ناشی از افسردگی است. بیماران در بازه سنی 9 تا 101 سال بستری هستند و روزانه حدود 30 نفر پذیرش داریم. بیماران از سراسر کشور پذیرش می‌شوند زیرا مرکز رازی بیمارستان مرجع است.

رئیس مرکز آموزشی درمانی روانپزشکی رازی تصریح کرد: حدود 36 روانپزشک و 49 رزیدنت روانپزشکی و 60 نفر روانشناس و 44 نفر مددکار، دو دندانپزشک و 6 فیزیوتراپیست داریم. حدود 500 نفر پرسنل پرستاری نیز در این بیمارستان مشغول ارائه خدمات هستند. سایر تخصص‌ها نیز شامل بیهوشی، عفونی، داخلی و … در بیمارستان فعالند.

دیدگاه