نشانه‌های «کووید طولانی» در کودکان چیست؟

در بیشتر مبتلایان به کووید ۱۹ علائم این بیماری خفیف است، اما برخی از بیماران با علائمی از جمله خستگی طولانی مدت، درد مداوم و تنگی نفس برای ماه‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند؛ این شرایط "کووید طولانی" نام گرفته و در کودکان (گروه‌های سنی اعلام شده) هم مشاهده شده است.

به گزارش جهان مانا به نقل از ایسنا، همان‌طور که می‌دانیم انجام واکسیناسیون کرونا برای همه گروه‌ها بویژه کودکان (در گروه‌های سنی اعلام شده) ضروری است، زیرا شاید بتواند از ابتلا به بیماری جلوگیری کند؛ اما برخی دلایلِ الزامی بودن آن در کودکان شامل موارد ذیل است:

_ کووید طولانی در کودکان از موضوعات چالشی و بحث برانگیز بین کارشناسان بوده است.

_ می‌دانیم که شیوع کووید-۱۹ علامت‌دار در کودکان بسیار کمتر از بزرگسالان است.

_ شدت علائم کووید-۱۹ هم در کودکان بسیار کمتر از بالغین است.

از آن جایی که به نظر می‌رسد شیوع کووید طولانی در بیماران شدید کووید ۱۹، بیشتر باشد، توصیه می‌شود برای کاهش کووید طولانی در کودکان با توجه به عدم استقبال از واکسیناسیون در کودکان گروه‌های سنی اعلام شده، بر افزایش بیش از پیش پوشش واکسیناسیون آنها تاکید شود.

بر اساس برخی مطالعات که در کشور انگلستان انجام شده است، شیوع کووید طولانی در کودکان حدود ۴ درصد برآورد شد. نکته چالش برانگیز بعدی در کووید طولانی کودکان این است که کودکان بی‌علامت و بی‌نشانه‌های آزمایشگاهی کووید-۱۹ هم ممکن است به کووید طولانی مبتلا شوند.

بنابر انجام مطالعات تحقیقاتی در بیمارستان کودکانی در فیلادلفیا شیوع کووید طولانی در بین کودکان بین ۱۰ تا ۲۰ درصد گزارش شده است که نشانه‌های مهم آن در کودکان عبارت بود از:

_ خستگی مزمن

_ سردرد

_ دردهای قفسه سینه

_ اختلالات روحی، روانی و سازگاری اجتماعی

بنابر اعلام دفتر مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، علائم مذکور در شرایطی کووید طولانی در نظر گرفته می‌شوند که اولا به دنبال یک مورد تایید شده کووید۱۹ باشد، ثانیا بر زندگی و رفاه جسمی، روانی یا اجتماعی کودک تأثیر بگذارد و در نهایت باید حداقل ۱۲ هفته ادامه داشته باشد.

دیدگاه