دلیل کاهش سهمیه بنزین نرخ آزاد چیست؟/ آیا بنزین گران می‌شود؟

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: با توجه به اینکه مصرف بنزین بالا رفته، برنامه ریزی شده که به نحوی این روند را کنترل کنند تا به واردات نینجامد.

به گزارش جهان مانا، فریدون عباسی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره کاهش سهمیه سوخت ۳ هزار تومانی و برخی شایعات مبنی بر اینکه این اقدام مقدمه‌ای برای افزایش قیمت بنزین است، اظهار داشت: با توجه به اینکه مصرف بنزین بالا رفته، برنامه ریزی شده که به نحوی این روند را کنترل کنند تا به واردات نینجامد.

وی افزود: واردات بنزین با قیمت آزاد صورت می‌گیرد و کشور باید روی آن سوبسید جداگانه در نظر بگیرد، بعبارت دیگر دولت باید بنزین را با نرخ گرانتر خریداری کرده و با قیمت ۳ هزار تومان در اختیار مردم قرار دهند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: این کاهش سهمیه برای کنترل مصرف و جلوگیری از واردات بنزین است و اگر هم قرار شد واردات داشته باشیم در مواقع ضروری باشد نه با هدف تامین سوخت مسافرت و موارد غیرضروری.

وی درباره احتمال مقدمه چینی برای سه نرخی شدن بنزین، گفت: در نهایت کشور ما باید به سمتی برود که قیمت حامل‌های انرژی واقعی شود ولی زمانی باید واقعی شود که حقوق و دستمزد هم واقعی شود.

عباسی خاطرنشان کرد: اگر قرار است قیمت حامل‌های انرژی و دیگر محصولات در کشور ما به نرخ فوب خلیج فارس باشد حتما مطابق آن درآمد مردم هم باید به همان میزان باشد و یا اینکه ارزش پول ملی حفظ سود تا مردم زیر خط فقر قرار نگیرند. در این صورت اشکالی ندارد که قیمت حامل‌های انرژی واقعی شود، چون درآمد مردم هم واقعی شده و به اندازه مصرف پول پرداخت می‌کنند ولی اکنون شرایط به گونه‌ای نیست که دستمزدها به حد نرخ های منطقه بالا برود.

وی در ادامه بیان کرد: قیمت‌ها در کشورهای اطراف ما از جمله پاکستان، ترکیه و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس متفاوت است، مثلا در ترکیه قیمت بنزین خیلی بالاست و در پاکستان حدود ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان است که قاچاق صورت می‌گیرد ولی احتمالا قیمت تمام شده بنزین در ایران حدود ۱۲ هزار تومان است که البته تغییرات قیمت نفت خام در قیمت فرآورده تاثیر دارد.

به گزارش ایلنا، جلیل سالاری روز سه شنبه ۸ شهریور ماه از کاهش سهمیه سوخت دوم (بنزین سه هزار تومانی) خبرداد و گفت: از ابتدای شهریور ماه سهمیه سوخت دوم (بنزین سه هزار تومانی) از ۲۵۰ لیتر به ۱۵۰ لیتر کاهش یافته و سهمیه اول به همان میزان ۶۰ لیتر به قوت خود باقی است.

دیدگاه