بعد از هواپیمای مسافری نوبت به وعده ساخت جت رسید

وزیر صمت امروز از نمایشگاه ساخت هواپیمای جت ۷۲ نفره شرکت‌های دانش‌بنیان همکار در دانشگاه امیرکبیر بازدید کرد.

به گزارش جهان مانا،به نظر می‌رسد بعد از وعده ساخت هواپیمای مسافری توسط رئیس جمهوری، حالا دولت سودای ساخت جت ۷۲نفره را هم در سر دارد. اما آیا تضمینی برای پرواز این جت‌ها و هواپیماها وجود دارد؟

در همین زمینه رضا فاطمی‌امین گفت: صنایع هوایی، صنایع بسیار حساسی هستند و باید به بالاترین استانداردها در آن توجه شود. در حال حاضر با تکیه بر عمق مطالعاتی‌ که در دانشگاه دنبال می‌شود، تضمین کافی برای به سرانجام رسیدن پروژه‌های مذکور وجود دارد.

او توضیح داد: معمولاً یک هواپیما قبل از تجاری‌سازی مدت‌ها مورد آزمون قرار می‌گیرد. در این پروژه علاوه بر پشتوانه علمی برای قوی‌سازی، طرح تعاملاتی برای همکاری با سایر کشورها هم در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: به‌عنوان نمونه اخیرا با یکی از کشورهایی که در صنعت هوا و فضا پیشرفته است مذاکراتی برای انتقال فناوری انجام دادیم.

همچنین منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، در تکمیل پاسخ وزیر به پرسش تجارت‌نیوز بیان شد: در این پروژه سعی شده از تجربیات گذشته که به‌نظر شکست‌خورده می‌آید استفاده شود و با سوار شدن بر تجربیات، استفاده از زیرساخت‌ها و افزودن نوآوری به سیستم محصول جدید ارائه دهیم. این رویکرد صحیح محاسبه شده است.

ر هاورد هوایی از شانگهای

فاطمی‌امین همچنین پس از بازدید، در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره برنامه وزارت صمت برای استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها برای رفع نیاز‌های صنعتی کشور عنوان کرد: صنایع هوایی پیشران هستند. رشد و توسعه فناوری در این حوزه بر دیگر بخش‌های صنعتی تاثیر مثبت و بسزایی دارد.

وزارت صمت در سال گذشته برای اولین بار دفتر صنایع هوایی را به علت اهمیت آن ایجاد کرد. او افزود: در حال حاضر بستر رشد در چهار سرفصل صنعت هوایی وجود دارد. یکی پهپادها که تا به امروز پیشرفت چشمگیری داشت و حتی صادرات در این حوزه دنبال شد.

وی ادامه داد: دیگری هواپیماهای سبک زیر ۲۰ نفر است که با چندین کشور در این‌باره تعامل‌هایی رقم خورد. همچنین وزارتخانه به‌دنبال توسعه هواپیماهای ۱۲ و ۱۷ نفره در بازار هوانوردی است. چرا که وجود این زیرساخت برای شهرهایی با فاصله ۲۰۰ متر معقول و ضروری به حساب می‌آید.

این عضو کابینه سیزدهم تصریح کرد: یکی دیگر از حوزه‌های دنبال‌شده در صنعت هوایی موضوع بالگردهاست. در این زمینه هم طی سفر به شانگهای تعاملاتی صورت گرفت. همچنین در دانشگاه امیرکبیر دو پروژه هواپیمای ۷۲ نفره و ‍۱۵۰ نفره با مشارکت شش دانشگاه و چندین شرکت دانش‌بنیان انجام شد که در جهت تسهیل اجرای آن نهایت همکاری را به کار‌ خواهیم گرفت.

منبع: تجارت نیوز

دیدگاه