پالس جدید بانک مرکزی به بازار ارز

هر دلار آمریکا دیروز در بازار تهران ۳۲ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت داشت و مرز قیمتی دلار شکسته نشد.

به گزارش جهان مانا، در این میان، بررسی عملکرد یک هفته ای بازار ارز، از افزایش ۵۰ تومانی قیمت دلار حکایت دارد. شنبه هفته گذشته هر دلار آمریکا ۳۲ هزر و ۷۵۰ تومان قیمت داشت.

برخی از کارشناسان اعتقاد دارند حفظ محدوده قیمتی فعلی دلار برای دولت مهم است و فعلا فنر قیمت دلار در دستان دولت فشرده شده است.

بنا به این گزارش، سخنگوی بانک مرکزی در تازه‌ترین اظهارنظر درباره معاملات ارزی، تاکید کرده؛ شفاف‌سازی معاملات بازار ارز در دستور کار جدی این بانک قرار دارد.

مصطفی قمری‌وفا تصریح کرده که ۱۳۷ صرافی فعال در بازار اسکناس در تهران و شهرهای مختلف به درگاه اعلام برخط نرخ توافقی خرید و فروش ارز پیوستند.

او اعلام کرده، در کمتر از ۲ هفته، ۱۳۷ صرافی فعال در بازار اسکناس در تهران و شهرهای مختلف به درگاه اعلام برخط نرخ توافقی خرید و فروش ارز در پایگاه اینترنتی بازار متشکل ارزی (www.ice.ir) پیوستند.

قمری‌وفا تاکید کرده، تعمیق بازار توافقی ارز و شفاف‌سازی معاملات در این بازار، در دستور کار جدی بانک مرکزی است.

پیش از این نیز بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به کلیه صرافی‌های دارای مجوز فعالیت از این بانک اعلام کرده بود که در راستای شفافیت و ساختارمند شدن اعلام نرخ خرید و فروش ارز توسط شبکه صرافی‌های کشور، رقابتی کردن نرخ‌ها و همچنین با هدف تسهیل دسترسی و مقایسه نرخ‌ها برای هموطنان و متقاضیان ارز از یازدهم مهر نرخ‌های خرید و فروش ارز خود را علاوه بر درج در تابلوی صرافی، در درگاه یکپارچه اعلام نرخ ارز که حساب کاربری آن توسط بازار متشکل ارز ایران در اختیار صرافی‌ها قرار می‌گیرد، درج کنند.

فهرست نرخ‌های اعلامی به‌همراه سایر اطلاعات صرافی‌ها از جمله آدرس و شماره تماس در وبگاه رسمی بازار متشکل ارز ایران ارائه خواهد شد.

لازم به ذکر است، شرکت‌های صرافی موظفند نرخ‌های خرید و فروش خود را در تابلوی صرافی و درگاه فوق به‌صورت یکسان ثبت کنند.
این نرخ‌ها قابلیت حذف یا ویرایش لحظه‌ای دارد و تا زمانی که صرافی اقدام به تغییر آن‌ها نکند در درگاه مذکور و همچنین وبگاه بازار متشکل ارز ایران بدون تغییر باقی خواهند ماند.

منبع: ایسنا

دیدگاه