آمریکا: احیای برجام در دستور کار نیست

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با بیان این ادعا که دیپلماسی بهترین راه در قبال عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است، گفت که اکنون احیای توافق حتی در دستور کار و تمرکز واشنگتن نیست.

به گزارش جهان مانا، رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفت و گو با شبکه سی‌ان‌ان در عین حال افزود دولت بایدن همچنان معتقد است که دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است.

وی بدون اشاره به زیاده خواهی‌های آمریکا و ناتوانی دولت بایدن برای تصمیم گیری سیاسی در بازگشت به برجام ادعا کرد گفت وگوها متوقف شده و به بن‌بست رسیده‌اند و هیچ حرکتی نمی‌کنند و به همین دلیل دیگر در تمرکز ما نیستند.

مذاکره کننده ارشد آمریکا در گفت وگوهای غیرمستقیم با ایران مدعی شد ایران طی دو ماه گذشته موضعی را اتخاذ کرد که با بازگشت به توافق در تناقض بود.

وی ادعا کرد آنها خواسته‌هایی را مطرح می‌کنند که هیچ ارتباطی با برجام ندارد.

رابرت مالی در تدام حمایت دولت بایدن از ناآرامی‌ها در ایران نیز مدعی شد، سیاست ما تغییر حکومت از طریق تحریکات واشنگتن نیست. این سیاست ما نیست.

وی با ادامه حمایت از ناآرامی‌ها در ایران و اشاره به تحریم‌ها مدعی شد که سیاست واشنگتن دفاع و حمایت از حقوق اساسی شهروندان ایرانی است.

رابرت مالی همچنین درباره ادعای ارسال پهپادهای ایران به روسیه گفت از طریق تحریم روس‌ها، ایرانی‌ها یا هرکسی که در انتقال تسلیحات نقش داشته باشد، رسیدن پهپادهای ایران به روسیه را متوقف می‌کنیم.

وی افزود که هر کاری بتوانیم برای متوقف کردن ارسال پهپادهای ایران به روسیه انجام می‌دهیم.

این مقام دولت بایدن اضافه کرد مطمئن هستم که اتحادیه اروپا هم به همین نتیجه خواهد رسید و انتقال پهپادها را تحریم خواهد کرد.

این در حالی است که میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توییتی تاکید کرد هیچ بهانه‌ای برای برهم زدن توافق هسته‌ای وجود ندارد.

اولیانوف بامداد سه‌شنبه در این توییت با به اشتراک گذاشتن اظهارات سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه درباره مذاکرات وین، نوشت: به نظر من هدف احیای برجام در نیمه دوم نوامبر محقق خواهد شد و هیچ بهانه‌ای برای برهم زدن توافق هسته‌ای وجود ندارد.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز، ۱۷ مرداد ماه با بازگشت هیات‌ها به پایتخت‌ها پایان یافت.

برگزاری این دور از مذاکرات در پی آن صورت گرفت که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال‌تایمز ادعا کرد بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که شامل راهکارهای به روز درباره رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم ها به صورت حداکثری رفع شود و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

منبع: ایرنا

دیدگاه
اخبار بازرگانی