نخست وزیر بریتانیا استعفا داد

لیز تراس، نخست‌وزیر انگلیس و رهبر حزب محافظه‌کار بعد از تنها ۴۵ روز پیروزی در انتخابات داخلی حزب محافظه‌کار، از سمت خود استعفا داد.

به گزارش جهان مانا، به این ترتیب لیز تراس در میان نخست‌ وزیران تاریخ انگلیس کوتاهترین دوره حضور در قدرت را دارد.

لیز تراس چهارمین نخست‌وزیر انگلیس است که ظرف شش سال اخیر قربانی اختلافات داخلی حزب محافظه‌کار می‌شود.

وی در سخنرانی کوتاهی بیرون از ساختمان نخست وزیری انگلیس در لندن گفت: این را می‌پذیرم که در این شرایط نمی‌توانم به ایفای وظیفه‌ای بپردازم که حزب محافظه‌کار برایش مرا انتخاب کرد.‌

به گفته تراس، با مقام‌های حزبی توافق شده که طی هفته آینده انتخابات درون حزبی دیگری برای انتخاب جانشین وی برگزار شود.

براساس گزارش روزنامه گاردین، پس از استعفای لیز تراس از نخست‌وزیری انگلیس، کر استارمر، رهبر حزب کارگر خواستار برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام شده است.

بر اساس این گزارش، در متن استعفای لیز تراس آمده است: من در زمان بی ثباتی بزرگ اقتصادی و بین‌المللی به قدرت رسیدم. خانواده‌ها و همچنین کسب و کارها نگران نحوه پرداخت قبوض خود بودند. جنگ غیرقانونی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در اوکراین امنیت کل قاره ما را تهدید می‌کند. و کشور ما به مدت طولانی به دلیل رشد پایین اقتصاد عقب مانده بود. من با اختیار حزب محافظه‌کار انتخاب شدم که چنین وضعیتی را تغییر دهم. ما به لایحه‌های مربوط به انرژی و بیمه ملی عمل کردیم. و ما چشم‌اندازی را برای مالیات پایین و اقتصاد با رشد بالا ارائه کردیم - که از آزادی‌های بریگزیت بهره می‌برد. می‌دانم که با توجه به شرایط موجود، نمی‌توانم ماموریتی را که بر اساس آن توسط حزب محافظه‌کار انتخاب شده‌ام، انجام دهم. بنابراین من با پادشاه صحبت کرده‌ام تا به او اطلاع دهم که از رهبری حزب محافظه کار استعفا می‌دهم. امروز صبح با گراهام بردی، رئیس کمیته 1922 ملاقات کردم. ما توافق کرده‌ایم که انتخابات رهبری در هفته آینده تکمیل شود. چنین مسئله‌ای تضمین می‌کند که ما در مسیر اجرای برنامه‌های مالی و حفظ ثبات اقتصادی و امنیت ملی کشورمان باقی می‌مانیم. من تا زمان انتخاب جانشین، نخست وزیر انگلیس باقی خواهم ماند.

منبع: بی بی سی

دیدگاه