ادعای عجیب و جنجالی معاون وزیر صمت درباره اینستاگرام

شاه میرزایی معاون وزیر صمت می گوید آمارهای ارائه شده درباره تعداد آنهایی که زندگی شان به اینستاگرام گره خورده دروغ است و سهم فروشندگان محصولات اینستاگرامی فقط ۳ درصد از کل اقتصاد دیجیتال ایران است. این گزاره آیا با گره خوردن مستقیم یا غیر مستقیم زندگی بیش از ۹ میلیون ایرانی به اینستاگرام در تناقض است؟

به گزارش جهان مانا، بر اساس عدد اعلامی این معاون وزیر برای یک درآمد ماهیانه ده میلیون تومانی ، فقط ۳۲۵ نفر در اینستاگرام فعالیت اقتصادی دارند. حتی اگر این رقم از درآمد را نصف یا یک سوم هم کنیم باز مجموع این شاغلین به ۱۰۰۰ نفر نمی رسد.

علیرضا شاه میرزایی معاون وزیر صمت گفته است:« میزان فروش تجارت الکترونیک و کسب و کار مجازی در کشور در سال حدود ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان است، تجارت الکترونیک صدها زیرشاخه داشته و کسب و کارهای اینستاگرامی فقط ۳ درصد تجارت الکترونیک کشور هستند. همچنین از افرادی که برخی آمارهای غیر واقعی را منتشر می‌کنند درخواست کردیم تا بگویند آمار بیکاری و تعطیلی کسب‌وکارها را چگونه محاسبه کردند، اما پاسخی ندادند.»

این گفته شاه میرزایی درباره سهم کم تجارت اینستاگرامی احتمالا پس از کسر اعداد سود بازیگران بزرگ فروش های اینترنتی چون دیجی کالا ، اسنپ ، تپ سی و … روایتی ناصحیح نیست اما این سه درصد را اگر بر اساس آمار رسمی مرکز تجارت الکترونیک و گزارش ایرنا در تیرماه گذشته بررسی کنیم ، به چالش کشیده می شود. جایی که ضریب نفوذ اینستاگرام در انتخاب کالا برای کسب و کارهای اینترنتی و معرفی محصول بیش از ۸۰ درصد اعلام شده است. ایرنا در این گزارش نوشته است:« خرید و فروش ملزومات و ارائه خدمت در بستر فضای مجازی، جزو مسائلی است که با ظهور شبکه‌های اجتماعی به سبک زندگی افراد سراسر دنیا اضافه شده است. این تغییر سبک کسب‌وکار باعث شده تجارت الکترونیکی بتواند در چهار سال گذشته با رشد ۶.۸ برابری رو به رو شود.

بنابر گزارشی که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به تازگی آن را منتشر کرده است، اکنون ۷۸ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی به منظور ارائه کالا یا خدمات خود علاوه بر وب‌سایت از شبکه‌های اجتماعی هم استفاده می‌کنند. همچنین ۲۸ درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی علاوه بر وب‌سایت از اپلیکیشن موبایل به منظور ارائه کالا یا خدمات خود بهره می‌برند.

منبع: خبرانلاین

دیدگاه