استاندار سیستان و بلوچستان: ۳۵ نفر در حوادث هشتم مهر زاهدان جان باختند: ۳۵ نفر در حوادث هشتم مهر زاهدان جان باختند

استاندار سیستان و بلوچستان: ۳۵ نفر در حوادث هشتم مهر زاهدان جان باختند

استانها - ایرنا - استاندار سیستان وبلوچستان گفت: در اتفاقات هشتم مهرماه امسال در زاهدان ۳۵ نفر جان خود را از دست دادند که به دستور رهبر معظم انقلاب و بر اساس مصوبات شورای تامین و سیاست‌هایی که رییس جمهور و وزیر کشور اعلام کردند افرادی که در این حوادث بیگناه کشته شدند به عنوان شهید محسوب می شوند.

به گزارش جهان مانا، حسین مدرس خیابانی افزود: همچنین افراد بیگناهی که دچار حادثه شدند به عنوان جانباز محسوب می شوند که بر اساس گزارش دستگاههای امنیتی و انتظامی تا کنون ۲۴ نفر مجروح این حوادث به عنوان بیگناه شناخته شدند و ممکن است این تعداد بیشتر شوند و به ۳۵ نفر هم برسد.

مدرس خیابانی اظهارداشت: بعد از دستوری که رهبر معظم انقلاب در خصوص بررسی برای تشخیص افراد بیگناه در این حوادث اعلام فرمودند کمیته مصادیق ذیل شورای تامین تشکیل شد و به بررسی مصادیق آن پرداخت و در سفر اخیر رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور روند ملحق کردن این ۲۴ نفر و افرادی هم که شاید شناسایی شوند به بنیاد شهید انجام شد.

وی تاکید کرد: حوزه جانبازان هم کمیته مصادیقی دارد که افرادی که آسیب قطع عضو و معلولیت جسمی شده اند را شناسایی و به عنوان جانباز تحت پوشش خدمات این بنیاد قرار خواهد داد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس تصمیم شورای عالی امنیت ملی و شورای تامین استان در خصوص برکناری افراد و کسانی که احتمالا قصور و کوتاهی داشتند بررسیهای اولیه انجام که در این راستا فرمانده انتظامی شهرستان زاهدان و رییس کلانتری ۱۶ این شهر تغییر کردند و یک جابجایی در رابطه با فرمانده انتظامی استان شد که این هم از مطالبات مردم و مسوولان مربوطه بود.

وی در خصوص آزاد کردن زندانیانی که تحریک و احساسی شدند و دست به اقداماتی در این حوادث زدند نیز گفت: بعد از سفر نماینده عالی رهبر معظم انقلاب به سیستان و بلوچستان ۲۰۰ نفر از افرادی که در جریان این حوادث دستگیر شده بودند آزاد شدند.

خسارات وارده به شهرداری زاهدان ۲ هزار میلیارد ریال است

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: تنها شهرداری زاهدان ۲ هزار میلیارد ریال از اغتشاشات مهرماه در زاهدان خسارت دید و همچنین آسیب هایی به اماکن عمومی و مردم وارد شد به طوریکه بیش از یکهزار و ۹۰۰ موتور سیکلت را آتش زدند و به ۱۹۶ خودروی مردمی و دولتی آسیب وارد کردند و سه مرکز خرید با دارا بودن ۸۰ مغازه را آتش زدند و به ۲۲ بانک و همچنین مرکز جراحی نبوت زاهدان که در کنار محل حادثه و متعلق به سپاه بود خسارات بالایی وارد کردند.

وی گفت: هیات ویژه اعزامی از سوی رهبر معظم انقلاب به سیستان و بلوچستان با مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه مسجد مکی اهل سنت زاهدان و برخی سران طوایف و مولوی‌های دیگر ملاقات کرد و مسایل را با هم بررسی کردند.

مدرس خیابانی گفت: هیات ویژه رهبری معظم انقلاب همچنین ملاقات هایی با علما، بزرگان و سران طوایف در شهرستان‌های زابل، خاش، سراوان، ایرانشهر، چابهار و زاهدان داشت و در نهایت مسائلی که در استان رخ داد را به صورت همه جانبه بررسی و گزارش آن تقدیم رهبر معظم انقلاب شد و ایشان هم برای اجرا دستوراتی را ابلاغ کردند.

وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان جزو معدود استان‌هایی است که شورای راهبردی دارد و این مساله در ذیل حکمی که رهبر معظم انقلاب برای نماینده ولی فقیه در استان صادر فرمودند تشکیل که در این شورا استاندار، فرمانده قرارگاه قدس جنوب شرق، رییس کل دادگستری، مدیرکل اطلاعات و فرمانده نیروی انتظامی عضو هستند که نتایج این سفر به شورای راهبردی و شورای تامین استان ابلاغ شده که در حال طی فرآیند می باشد.

منبع: ایرنا

دیدگاه