محصولات سلولزی به کالای لوکس تبدیل شده و سلامت کودکان و زنان در خطر است

عضو هیأت رئیسه انجمن صنایع سلولزی ایران با تایید خبر رفع ممنوعیت صادرات دستمال کاغذی، گفت: صادرات محصولات سلولزی بعد از شیوع بیماری کرونا ممنوع شد چراکه باید نیاز داخلی را تامین می‌کردیم. دستمال کاغذی افزایش قیمت را تجربه نکرده و این موضوع یعنی عدم افزایش قیمت در انواع پوشک نیز تکرار شده است.

به گزارش جهان مانا،‌نیما بصیری طهرانی با بیان اینکه نباید مجوز صادرات تیشو و مواد اولیه خام محصولات سلولزی داده شود، خاطر نشان کرد: تیشوسازان این ادعا را طرح می‌کنند که می‌تواند ظرفیت مورد نیاز کشور را تولید کنند اما این اتفاق در عمل رخ نمی‌دهد.

بصیری طهرانی با اشاره به کاهش قدرت نقدینگی واحدهای تولیدی، تصریح کرد: واحدهای تولیدی که در گذشته با یک مبلغ مشخص می‌توانستند 100 تن مواد اولیه خریداری کند امروز با همان مبلغ می‌توان حداقل 50 تا 70 تن مواد خریداری کنند. به نظر می‌رسد تمام اتفاق‌های اخیر که در اقتصاد کشور رخ می‌دهد به عمد انجام می‌شود عده‌ای در بدنه دولت نشسته‌اند و برعکس شعار حمایت از تولید عمل می‌کنند.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع سلولزی با اشاره به نوسان‌های نرخ ارز و تاثیر آن در محصولات سلولزی، گفت: در حال حاضر حال هیچ صنعتی در ایران خوب نیست و همه صنایع از شرایط موجود ناراضی هستند. بخشی از این نارضایتی هم به مساعد نبودن حال مردم باز می‌گردد.

وی با اشاره به ریزش تقاضا برای خرید محصولات سلولزی از سوی مصرف‌کنندگان، خاطر نشان کرد: این محصولات از کالاهای مصرفی به کالاهای لوکس تبدیل شده‌اند و این موضوع در آینده مشکلات و بیماری‌هایی را برای خانم‌ها و بچه‌ها ایجاد خواهد کرد؛ این در حالیست که به این موضوعات مانند هزاران موضوع دیگر پرداخته نمی‌شود.

به گفته عضو هیأت رئیسه انجمن صنایع سلولزی ایران، این محصولات از کالاهای مصرفی به کالاهای لوکس تبدیل شده‌اند و این موضوع در آینده مشکلات و بیماری‌هایی را برای خانم‌ها و بچه‌ها ایجاد خواهد کرد

این فعال اقتصادی با بیان اینکه نوسان‌های نرخ ارز تاثیر مستقیم بر تمامی صنایع می‌گذارد، تصریح کرد: تولید بعد از تغییرات نرخ ارز کاهش پیدا کرده است و هم اکنون بسیاری از واحدهای تولیدی کمتر از ظرفیت اقدام به تولید می‌کنند؛ در این شرایط انگیزه‌ها برای ادامه فعالیت اقتصادی از بین می‌رود.وی ادامه داد: نوسان‌های اخیر تغییری در قیمت محصول و مواد اولیه ایجاد نکرده واجازه افزایش نرخ محصول دستمال کاغذی داده نشده است.

بصیری در پاسخ به این پرسش که آیا گزارشی از درصد کاهش مصرف محصولات سلولزی ارائه شده است؟ گفت: گزارشی در دست نیست چراکه مصرف این محصولات سالانه ارائه می‌شود که به ازای هر فرد چند کیلو مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه تحریم‌های داخلی و کارنابلدی مسئولان بیش از تحریم‌های خارجی کمر اقتصاد را شکسته است، افزود: مسئولانی که در بخش اقتصاد مسئولیت پذیرفته‌اند در این حوزه‌ها دانش و سواد کافی را ندارند و همین موضوع باعث شده است افرادی مسئولیت بازرگانی خارجی در کشور را برعهده بگیرند که سبقه و دانشی در این حوزه ندارند و کمتر از 10 درصد افرادی که در این دولت مسئولیت پذیرفتند در آن رشته سابقه دارند.

این فعال اقتصادی فاطمی امین را کارشناس قابلی توصیفی کرد که بدنه اجرای قوی ندارد و افزود: معاونت‌هایی وزارت صمت بی‌ارتباط با سمت‌هایی هستند که در آن حوزه مسئولیت پذیرفتند و هم اکنون تعهد بر تخصص ارجعیت دارد. اقتصاد ایران را می‌توان به فردی تشبیه کرد که در حال خونریزی است اما برای درمان آن استامینوفن تجویز می‌کنند این در حالیست که نمی‌توان با این تجویز آن را درمان کرد.

منبع: ایلنا

دیدگاه
اخبار بازرگانی