تاج! همین واژه بس است + فیلم

آیا چند میلیون دلار از پاداش فیفا به تیم ملی، «ویلموتس‌خور» شد؟

مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال ایران اخیرا و بعد از پایان کار تیم ملی در جام جهانی قطر، بالاخره در تلویزیون حاضر شد تا پاسخگوی سوالات و ابهامات درباره تیم ملی فوتبال باشد.

به گزارش جهان مانا، جواد خیابانی یکی از دو مجری این برنامه در شبکه ورزش بود. اما نحوه جواب دادن تاج به سوالی درباره ویلموتس خبرساز شد و همه، لحن و ادبیات او را لُمپنی و طلبکارانه دانستند. رسانه ها در عین حال به این موضوع هم پرداختند که آنچه باعث شده تا رییس فدارسیون فوتبال با آن نحوه بیان، روبروی جواد خیابانی و یک مجری دیگر بنشیند، فقدان افراد توانمندی همچون عادل فردوسی پور است که اجازه نمی داد مسئولان ورزشی به آن شکل غیرمسئولانه از جواب دادن فرار کنند و موجب تحقیر پرسشگری شوند.

در آن برنامه خیابانی از تاج پرسید: «آقا! پرونده ویلموتس کجاست؟ »

تاج با لحن تمسخرآمیزی گفت: «توی جیب من! »

خیابانی: «منظورم این است که پرونده به کجا رسیده؟ آیا ما باید آن مبلغ را پرداخت کنیم؟ »

تاج هم با صدایی کلفت کرده، گفت: « بله! » و بعد ادامه داد: «خوشبختانه فیفا یک پولی دارد کمک میکند به فدارسیون فوتبال که این مبلغ پرداخت شود و کل مبلغ هم پرداخت هم شده است. پرونده ویلموتس ۴ میلیون دلار جریمه بوده که ۶ میلیون رای گرفت . با اعتراضات و با ۵ درصدی که روی آن آمده بود، اگر رای به ضرر ما صادر میشد، این مبلغ نزدیک ۹.۶ میلیون دلار میشد… »

با این حال، هم در رسانه ها و هم در فضای مجازی، آنچه فقط مورد توجه و نقد قرار گرفت،‌ جوابهای طلبکارانه تاج بود که باعث شد تا با جملاتی نظیر «وقتی نقاب تاج افتاد! جواد خیابانی "این‌کاره "نبود» ؛ « بیمار قلبی دیروز، قلدر امروز» ؛ «گستاخی و بی اخلاقی مهدی تاج» ؛ «ادبیات و رفتار زشت تاج در ویژه برنامه جام جهانی در شبکه ورزش» ؛‌ « تاج نه ادب دارد و نه مدیریت،‌ به چه دردتان می خورد؟» به حرفهای او و نحوه بیانش واکنش منفی نشان داده شود.

اما در این میان، به چند موضوع توجه نشد! به عبارتی، دیگر نکات مهم اظهارات تاج ، در سایه لحن طلبکارانه و تحقیرکننده‌اش قرار گرفت و مغفول ماند که اینها هستند:

۱- مهدی تاج که از فنادادن بیش از سه میلیون دلار پول و سرمایه ملی حماسه ساخت، خودش باعث و بانی بازشدن پای یک مربی ضعیف به کشور بود.

تاج از سال ۹۵ تا ۹۸ هم رییس فدارسیون فوتبال بود. ویلموتس که فقط چند ماه سرمربی تیم ملی بود در حالی در دوره تاج پایش به فوتبال ایران باز شد که قرارداد او چندین برابر قراردادهای قبلی‌اش بسته شد اما عملکرد بسیار ضعیفش باعث شد تا ایران در آستانه حذف از مرحله مقدماتی جام جهانی قطر قرار بگیرد. در نهایت اسکوچیچ سرمربی جدید و تیم ملی فوتبال ایران موفق شد یکی از راه یافتگان به جام جهانی ۲۰۲۱ شود. داستان تاج در فدارسیون فوتبال در تاریخ ۸ دی ۱۳۹۸ و پس از جنجال‌هایی که درباره قرارداد با مارک ویلموتس به وجود آمده بود، به دلیل آنچه «ناراحتی قلبی»!عنوان شد، از سمت ریاست فدراسیون فوتبال استعفا داد در حالی که چند صد میلیارد تومان هزینه روی دست فوتبال ایران به جا گذاشت بدون آنکه سودی هم نصیب تیم ملی شده باشد.

۲- در این برنامه تلویزیونی تاج گفت که پول ویلموتس را با پولی که فیفا به فدارسیون فوتبال داده، پرداخت کرده‌اند. اما نه خودش گفت و نه خیابانی از او پرسید این پولی که فیفا به ایران داده، برای چه بوده و پول ویلموتس دقیقا از چه ردیف و بودجه‌ای پرداخت شده است. آیا این حدود ۴ میلیون دلاری که به ویلموتس داده شده،‌ از پاداش بازیکنان فوتبال برداشته شده است؟ آیا مربوط به آن ردیفی بوده که برای توسعه فوتبال کشور تعیین شده بوده؟

کل مبلغی که فیفا به خاطر صعود ایران به جام جهانی ۲۰۲۲ پرداخت کرد، ۸ میلیون دلار بود که بخش عمده ای از آن خرج سفر تیم ملی به قطر شد و حالا با اظهارات اخیر تاج، به نظر میرسد باقی آن پول به جای آنکه خرج توسعه و پیشرفت فوتبال ایران شود، به پای ویلموتس دود شده باشد. ویلموتسی که آن موقع تاج مدعی بود او یک مربی نجیب! است و قرارداد فدارسیون فوتبال ایران با او " خوب " ! بسته شده است اما زمان زیادی لازم نبود تا خلاف ادعاهای تاج که امروز نقش خودش را فراموش کرده، ثابت شود.

دیدگاه
اخبار بازرگانی