بارش برف و باران و احتمال آبگرفتگی معابر در ۲۷ استان

سازمان هواشناسی نسبت به بارش باران، لغزندگی جاده‌ها،احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و احتمال آبگرفتگی محلی در ۲۷ استان و همچنین وزش باد و افزایش ارتفاع موج تا دو متر در سواحل جنوبی کشور هشدار داد.

به گزارش جهان مانا، سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ از تداوم فعالیت سامانه بارشی و نفوذ سامانه بارشی جدید و بارش باران و برف، کولاک، پدیده مه، در نواحی گرمسیر رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و کاهش محسوس دما از یکشنبه تا چهارشنبه ( ۴ تا ۷ دی) خبر داد.

این شرایط جوی روز یکشنبه در گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، زنجان، همدان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، نیمه شرقی هرمزگان، جنوب کرمان، جنوب شرق سیستان و بلوچستان، سمنان، تهران، البرز و قزوین، دوشنبه در خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان، مازندران، گیلان، هرمزگان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و ارتفاعات سمنان، تهران، البرز و قزوین پیش‌بینی می‌شود.

روز سه‌شنبه نیز در گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خوزستان، جنوب ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، نیمه غربی فارس، نیمه شرقی هرمزگان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، غرب اصفهان، ارتفاعات سمنان و ارتفاعات شرقی تهران و چهارشنبه در خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، جنوب لرستان، جنوب ایلام، یزد، قم، جنوب مرکزی، خراسان جنوبی و جنوب خراسان رضوی مورد انتظار است.

در اثر این مخاطره جوی یخ زدگی، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، اختلال در تردد، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، احتمال ریزش سنگ در جاده‌های کوهستانی، احتمال تاخیر در پرواز، احتمال تنش دمایی در باغات و مزارع، افت فشار گاز، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و احتمال آبگرفتگی محلی و محدود در معابر پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب‌، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی در هنگام مسافرت با خودرو، تمهیدات لازم در صنعت کشاورزی برای جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از سرما و یخبندان، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، آمادگی شهرداری‌ و سازمان‌های امدادی برای مقابله با برف، یخبندان، مه و کولاک در جاده‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و مدیریت در مصرف انرژی به‌ویژه گاز را توصیه می‌کند.

این سازمان همچنین با صدور هشدار زرد رنگ دیگری از وزش باد توام با افزایش ارتفاع موج در نواحی ساحلی تا ۱ تا ۱.۵متر و در مناطق دور از ساحل تا ۲ متر از یکشنبه تا جمعه (۴ تا ۹ دی) خبر داد.

این شرایط جوی روز یکشنبه درمناطق مرکزی و شرقی خلیج فارس، دوشنبه در مناطق مرکزی و شرقی خلیج فارس و تنگه هرمز، چهارشنبه در خلیج فارس و تنگه هرمز و نیمه غربی دریای عمان و جمعه در خلیج فارس و دریای عمان پیش‌بینی می‌شود.

در اثر این مخاطره احتمال غرق شدن شناورهای سبک، تفریحی و نیمه سنگین، احتمال اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی دور از انظار نیست.

سازمان هواشناسی برای جلوگیری از آسیب و مخاطره، خودداری از ترددهای دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و قایق‌های صیادی و تفریحی، ممنوعیت شنا، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت احتمالی، جمع‌آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی را توصیه می‌کند.

به گزارش ایسنا، هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم برای مواجهه با پدیده‌ای جوی را داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

دیدگاه