قدرت‌مندترین کشورهای جهان در ۲۰۲۲ کدامند؟

رامیز قلی‌نژاد *

نشریه‌ یو اس‌نیوز، طی گزارشی، کشورهای قدرتمند جهان را در سال ۲۰۲۲ معرفی کرده‌ است.

بر اساس این گزارش، آمریکا با با ۲۳ هزار میلیارد دلار تولیدناخالص داخلی و سرانه‌ ۷۰ هزار دلاری (PPP- شاخص برابری قدرت خرید) قدرت‌مندترین کشور جهان ارزیابی شده‌ است. چین، روسیه، آلمان و انگلیس رتبه‌های بعدی را در اختیار دارند.

این نشریه ایران را با ۲۳۲ میلیارد دلار تولیدناخالص داخلی و سرانه‌ی ۱۶ هزار دلار، در رتبه‌ هجدهم قدرت‌مندترین کشورهای جهان معرفی کرده‌است.

از نکات جالب گزارش، رتبه‌ی برخی از کشورهاست که در گذشته و حال، رقبای جدی ایران در آسیا و منطقه بوده‌اند و هستند.

در این رتبه‌بندی، ترکیه نزدیک‌ترین رقیب ایران با ۸۱۵ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی (۴ برابر ایران) و سرانه‌ دو برابری ایران (۳۱ هزار دلار) در رتبه‌ هفدهم قراردارد.

عربستان‌سعودی دیگر رقیب اصلی ایران در منطقه، شرایط بهتری دارد و با تولیدناخالص داخلی ۳/۶ برابری نسبت به ایران، در رتبه‌ی یازدهم است. سرانه‌ دلاری این کشور حدود ۳ برابر ایران و رقم ۵۰ هزار دلار است. اسرائیل هم با دو برابر تولید ناخالص داخلی و حدود سه برابر سرانه‌ ایران، در رتبه‌ دهم است. ( جمعیت ایران ۱۰ برابر و مساحت ایران تقریبا ۸۰ برابر است!)

از دیگر نمونه های قابل‌ مقایسه با ایران می‌توان به امارات‌ متحده‌ عربی در رتبه‌ نهم (تولیدناخالص داخلی : ۳۵۹ میلیارد دلار و سرانه‌ی ۶۷ هزار دلار)، ژاپن (تولیدناخالص داخلی : ۴۹۴۰ میلیارد دلار و سرانه‌ ۴۳ هزار دلار) و کره‌جنوبی (تولیدناخالص داخلی : ۱۸۰۰ میلیارد دلار و سرانه‌ی ۴۷ هزار دلار) اشاره کرد.

نکته‌ جالب این است که در بین رقبای مستقیم ایران در گذشته ( مانند ژاپن و کره‌جنوبی) و رقبای کنونی ایران در منطقه ( مانند ترکیه، عربستان و امارات ) ایران پایین‌ترین تولیدناخالص داخلی و کمترین سرانه‌ درآمد ( براساس شاخص PPP- شاخص برابری قدرت خرید) را دارد و این نشان می‌دهد ایران در رقابت با کشورهای نسبتا مشابه و رقبای اصلی خود در گذشته و اکنون، با فاصله‌ قابل‌ توجهی عقب‌ مانده‌ است.

ایران کمترین فاصله را با امارات‌متحده‌عربی (۱/۶ برابر به نفع امارات) و بیشترین فاصله را با ژاپن (۲۱ برابر به نفع ژاپن) دارد. هم‌چنین در شاخص برابری قدرت خرید، ایران با دو برابر اختلاف، کمترین فاصله را با ترکیه و با بیش از چهار برابر اختلاف، بیشترین فاصله را با امارات‌متحده‌عربی دارد.

پ.ن: برابری قدرت خرید (PPP) نوعی نرخ مبادله است که برابر است با نسبت هزینه‌های دو سبد کالای یکسان در دو جامعه بر حسب ارزهای ملی. هرچه این عدد بزرگ‌تر باشد یعنی افراد آن کشور قدرت خرید بهتری دارند.
منبع: https://www.usnews.com/news/best-countries/rankings/power

* کارشناس رسانه و ارتباطات

دیدگاه