خاطره کمال خرازی از سکوت قاسم سلیمانی در زمان جنگ افغانستان

رییس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: اگر شهید سلیمانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری می شد که اتفاقا این پیشنهادات هم وجود داشت، قطعا پیروز می شد. ولی هیچ وقت زیر بار این چیزها نرفت چون او خود را رزمنده می دانست.

به گزارش جهان مانا، سید کمال خرازی در سخنانی در همایش مکتب سلیمانی و نظم جدید جهانی در دانشگاه دفاع ملی گفت: اگر امروز مقاومت اسلامی شکل منسجم گرفته و در برابر فشار آمریکا ایستاده برای احقاق حق خود و مردم، نتیجه تلاش چنین بزرگ مردانی مثل شهید سلیمانی است.

وی افزود: شهید سلیمانی یک اسوه بود و از شانس های ما بود که با او در دوره عمرمان آشنا شویم البته مکتب دفاع مقدس با هدایت امام خمینی چنین اسوه هایی را زیاد آفرید؛ شهیدان چمران، صیاد شیرازی، باکری ها و همت و شهدایی که هر کدام نقش برجسته ای در دفاع مقدس ما داشتند. چه بسا آنها هم اگر مانده بودند مثل شهید سلیمانی می شدند. او با وجود آرزویی که همواره برای شهادت داشت توانست بماند و حرکت دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را ادامه دهد تا امروز که جبهه مقاومت با فداکاری او از چنین قدرتی برخوردار شد.
وی‌ گفت: آقای سلیمانی وجوه مختلف شخصیتی داشت، کسی که رزمنده است و سال ها عمرش در جبهه هاست نگاه نظامی بر او غلبه می کند، هر شغلی اینگونه است اما او نه تنها یک نظامی با استعداد و توانا بود بلکه وجوه دیگری هم داشت در عین حال یک دیپلمات و انسانی مهربان و پیرو علی (ع )بود که وقتی در جبهه جنگ بود کسی حریف او نمی شد اما وقتی ظلمی را بر کسی می دید و یا سپاهیانش بر زنان غیر مسلمان ظلم روا می داشتند، بیمار شد. سلیمانی شاگرد علی (ع) بود و او هم این روحیه را داشت و ظلم هایی که عامدانه و غیرعامدانه ممکن بود اتفاق بیفتد را برنمی تابید.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی اظهار کرد: شهید سلیمانی اعتقادات مذهبی عمیقی داشت و از خانواده مذهبی روستایی خالص برآمده بود. او اهل عرفان بود و دنیا را تنها از یک دریچه نمی‌دید. داستان سربازی که در کنار ایشان بود و اهل عرفان بود را نقل کردند و می دانید که تا وقتی آن رزمنده در حیات بود به او اتکا داشت و نزدیک بود و حتی وصیت کرد در کنار او دفنش کنند که این وصیت هم اجرا شد.

خرازی خاطرنشان کرد: او شخصیت و نگاهی همه جانبه به مسایل داشت. در اخلاص شهید سلیمانی تردیدی نیست اینکه از جاه طلبی کاملا به دور بود در حالی که از فرماندهان عالی کشور بود و از تبلیغات فراری بود. کمتر خبرنگار و فیلمبردار و عکاسی بود که می توانست ایشان را به دام بیندازد. از مقام گریزان بود؛ اگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری می شد که اتفاقا این پیشنهادات هم وجود داشت، قطعا پیروز می شد. ولی هیچ وقت زیر بار این چیزها نرفت. او خود را رزمنده می دانست.

وی ادامه داد: او بی ادعا بود و سراغ ندارم ادعایی کرده باشند که عمل نکرده باشد. کسانی که مسئولیت می گیرند وعده زیاد می دهند. او یک ادعا کرد و آن این بود که گفت تا اثری از حکومت داعش بر کره خاکی نخواهد بود و این به موقع عملی شد. روابطش را با دوستان قدیمی اش حفظ می‌کرد و مردم دار بود و احترام همه را حفظ می کرد و به خانواده شهدا خیلی می رسید. روحیه انقلابی خیلی قوی داشت و از خطر نمی هراسید. در عین حال فرمان پذیر بود، وقتی می دید فرمانده اش نظری دارد بدون چون و چرا می پذیرفت.

وزیر خارجه وقت کشورمان در ادامه به خاطره ای از شهید سلیمانی پرداخت و گفت: در زمانی که جنگ افغانستان بود و جبهه شمال با طالبان در جنگ بود ما از جبهه شمال حمایت می کردیم و احمد شاه مسعود اصرار داشت ایران به آزاد سازی هرات کمک کند و نیرو بفرستد. در شورای عالی امنیت ملی جلسه بود درباره اینکه وارد افغانستان شویم یا نه؟ شهید سلیمانی می گفت باید وارد هرات شویم و بنده به عنوان وزیر خارجه مخالف بودم و در عین بحث شدیدی که بود آقای حجازی از طرف رهبری پیام آوردند که اگر هرات را هم آزاد کنید اینها ممکن است نتوانند نگهش دارند و من نمی‌پذیرم خون جوانان ایرانی پایمال شود و بعد از آن شهید سلیمانی دیگر سکوت کرد. حضرت آقا گفتند کمک کنید که احمد شاه مسعود خودش هرات را بگیرد و اگر می تواند نگهش دارد. شهید سلیمانی فرمانده میدان و من فرمانده دیپلماسی بودم. وقتی دو فرمانده ارتباط نزدیک نداشته باشند اختلاف نظر پیدا می کنند. من به حضرت آقا گفتم باید هماهنگی بین ما باشد و حضرت آقا به ایشان ابلاغ کردند که مرتب بیاید و مسایل را هماهنگ کنیم و ایشان هر هفته با من جلسه داشت. این ها نشان می داد که چگونه تابع فرمانده اش بود.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: از جهت نظم بسیار منظم و هم چنین بسیار قاطع بود و پیشتاز در جبهه ها بود و بقیه را راهنمایی می کرد که بیایید و به همین دلیل است که آن نفوذ و تاثیر زیاد را داشت چون خودش نسبت به دیگران پیشتاز بود. مدیریت او از نظر توسعه نیروی قدس و شکل دادن به مقاومت در کشور های مختلف و دولت - ملت سازی در عراق و لبنان و غیره و مبارزه با داعشی که برای مقابله با جمهوری اسلامی ایجاد شد، بی نظیر بود.

وی‌با تاکید بر اینکه شهید سلیمانی جمع اضداد بود به نقش برجسته وی‌ در عرصه دیپلماسی اشاره و تصریح کرد: شهید سلیمانی نقش بالایی در صحنه دیپلماسی ایفا کرد. ارتباطی که با مسئولان مختلف کشورها داشت کس دیگری نداشت، او بود که پوتین را قانع کرد باید در سوریه وارد شود و حمایت ارتش روسیه را جلب کند. تحلیل هایی که ایشان می داد مورد توجه روسای کشورها بود. کاری که در رفراندوم اقلیم کردستان کرد کار بزرگی بود و با حرکت خود توانست جلوی آن رفراندوم را بگیرد. شهید سلیمانی یک سیر تکاملی بسیار مهمی را در زندگی اش داشت در روزهای آخر زندگی اش او با سلیمانی که درزمان جنگ جوانی بود که به سپاه پیوست، خیلی متفاوت بود.

وی افزود: او شباهت زیادی با سید حسن نصرالله دارد. او هم در میدان نظامی تواناست و هم در دیپلماسی و رسانه و اقتصاد. رابطه عاشقانه ای بین سید حسن و شهید سلیمانی‌ بود و خودم شاهد این رابطه بودم و می دیدم که از عمق دل نسبت به هم ارتباط معنوی دارند و این سرمایه بزرگی برای هر دو آنها بود.

منبع: ایسنا

دیدگاه
اخبار بازرگانی