شادمانی برای ورود هواپیماهای دست دوم فرانسوی! / خرید ایرباس‌های کارکرده و قدیمی چقدر برایمان آب خورده است؟

در روزهای اخیر خبری منتشر شد مبنی بر اینکه ایران چهار فروند هواپیمای ایرباس ٣۴٠ دسته‌دوم را که پیش از این در اختیار ترکیه بود، خریداری کرد.

به گزارش جهان مانا ، نحوه ورود این ۴ هواپیما به ایران هم با حواشی و اخبار عجیبی همراه بود. طبق گزارش رسانه های خارجی، این ۴ هواپیمای ایرباس پیش ازاین کنار گذاشته شده بودند که در نهایت برای استفاه در ناوگان هوایی، از ایران سر در می‌آورند.

رسانه‌های هوانوردی نوشتند این هواپیماهای متعلق به خطوط هوایی ترکیه، در سال ۲۰۱۹ به یک شرکت هنگ‌کنگی واگذار شده و پس از چندبار تغییر مجوز پروازی، از مسیر آفریقای جنوبی اکنون به تهران رسیده‌اند.

در عین حال گفته شد ترکیه ۷ فروند ایرباس ۳۴۰ داشته و قرار بوده در سال ۲۰۱۶ از رده خارج شوند. در نهایت در سال ۲۰۱۹ این تصمیم را می‌گیرد و اجرایی می‌کند؛ بدین شکل که ۲ فروند را اسقاط و یک فروند را هم در منطقه گردشگری در استانبول تبدیل به رستوران می‌کند. خبری از سرنوشت ۴ فروند باقیمانده نبود تا اینکه بنابر اعلام رسمی وارد ایران می‌شوند.

البته مقامات مسئول ایرانی هنوز که هنوز است، به این شایعه‌ها واکنشی نشان ندادند و رسانه‌های حامی دولت رییسی نیز همچنان خرید این هواپیماها را یک دستاورد بزرگ! ارزیابی می‌کنند.

دولت سیزدهم و حامیانش اسم این خرید را خنثی سازی تحریم و اداره کشور بدون برجام گذاشتند اما مرور چند واقعیت مهم درباره این ۴ هواپیما ،‌ ادعای آنان را رد می کند.

۱۰ سال است که ساخت و تولید هواپیمای ایرباس مدل ۳۴۰ قطع شده است برای همین باید دید این هواپیماها چند ساله‌‌اند؟

به گزارش جهان مانا، این ۴ ایرباس تولید سال‌های ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ و ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰ هستند؛ به عبارتی به ترتیب ۲۷ ، ۲۶ ، ۲۴ و ۲۳ ساله‌اند و از آنجا که دست دوم هستند، قطعا به تعویض قطعه نیاز پیدا خواهند کرد؛ برای همین حتما تهران برای تامین قطعات هواپیماهای مذکور، به دردسر زیادی می افتد.

به خاطر تحریم‌هایی که بعد از خروج ترامپ از برجام،‌ مجددا علیه ایران اعمال می‌شود، هیچ هواپیمایی که ساختنش جدیدتر از سال ۲۰۰۰ میلادی باشد، به ایران فروخته نمی‌شود.

دولت روحانی نیز با برجام بود که توانست هواپیمای نو را بدون واسطه خریداری کرده و به ناوگان هوایی کشور اضافه کند. البته آن هواپیماها به طور مستقیم و بدون واسطه از ایرباس خریداری شدند. در حالیکه دولت فعلی این هواپیماها را از طریق واسطه‌ها خریده است.

به همین خاطر معلوم نیست که این هواپیمای مستعمل چقدر برای کشورمان آب خورده است به خصوص که ارزش پول کشور به شدت کاهش پیدا کرده و دلار حدود ۴۰ هزارتومان شده است. پاسخ به این سوال اهمیت مضاعف می ‌یابد وقتی که بدانیم محمدی‌بخش رییس سازمان هواپیمایی گفته « قرار است تعداد دیگری هواپیما و بالگرد خریداری شده و وارد ایران شود.»

البته هواپیما و بالگردهایی که اگر برجام احیا نشود، احتمال آنکه مثل این ۴ هواپیمای ۳۴۰ حدود چهارسال زمین‌گیر و اسقاطی بوده باشند، بسیار زیاد است.

نکته دیگری که این حجم از ابراز شادمانی حامیان دولت را زیر سوال می‌برد، آن است که اخیرا دولت رییسی با افتخار تاکید کرده برغم آزادشدن واردات خودرو، خودروری فرانسوی وارد نخواهد کرد اما قسمت طنز ماجرا آنجاست که موقع خرید هواپیمای ایرباس که همه می‌دانند ساخت فرانسه است، بدون آنکه به افکار عمومی توضیح دهد چطور می شود بین دو کالا که کشور سازنده هر دو فرانسه‌ است؛ یکی مجاز است و دیگری غیرمجاز! بماند آنی که مجاز است هم، نه دست اول ،‌بلکه کارکرده بوده و حتی مستعمل به حساب می‌آید.

دیدگاه