چه آینده‌ای در انتظار طلای سیاه است؟

در هفته اول سال، قیمت نفت در دو روز معاملاتی اول ۹ درصد کاهش یافت که بدترین شروع از سال ۱۹۹۱ بود. جیمی مک‌گیور، ستون‌نویس رویترز، اشاره می‌کند که احتمالاً نشان می‌دهد که «تورم گسترده‌تر به اوج خود رسیده است و ممکن است در ماه‌های آینده به سرعت کاهش یابد».

به گزارش جهان مانا، تغییر سالانه شاخص نفت خام آمریکا، WTI نیز در دو ماه گذشته چندین بار منفی شده است. به گفته مک‌گیور، اثرات پایه، یعنی قیمت‌ها و نرخ تورم در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، در حال کاهش است و می‌تواند نشانه کاهش تورم در انرژی باشد که می‌تواند کاهش تورم گسترده‌تر را تشدید کند تا به هدف ۲ درصدی فدرال رزرو نزدیک‌تر شود.

با این حال، بر اساس صورت‌جلسه کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) از نشست دسامبر که به تازگی منتشر شده، فدرال رزرو موضع جنگ طلبانه و عزم خود را برای مبارزه با تورم که "مداوم" و در "سطح غیرقابل قبول بالایی" است، رها نمی کند.

این هفته، جیمز بولارد، رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس، گفت که چشم انداز یک فرود نرم برای اقتصاد ایالات متحده در مقایسه با پاییز ۲۰۲۲، به لطف بازار کار قوی و انعطاف پذیر، افزایش یافته است.

با این وجود، نگرانی ها در مورد رکود اقتصادی همچنان ادامه دارد. تقاضای ضعیف فعلی نفت در ایالات متحده و چین به چشم انداز نزولی فوری قیمت نفت می افزاید.

نفت در تلاش است تا رشد کند، اما نگرانی‌های مربوط به تقاضا باعث می‌شود که سودها کم شود. اد مویا، تحلیلگر ارشد بازار آمریکا خاطرنشان کرد، با این حال، گزارش هفتگی EIA نشان داد که تقاضای ضمنی بنزین در هفته گذشته به بیشترین میزان از مارس ۲۰۲۰ کاهش یافته است و تقاضای نفت خام و تقطیر نسبت به هفته گذشته کاهش قابل توجهی داشته است.

استراتژیست‌های ING روز پنجشنبه گفتند: بازار نفت در کوتاه‌مدت عرضه بهتری دارد و ریسک‌ها احتمالاً به سمت نزولی منحرف می‌شوند. با این حال، تراز نفت ما از سه ماهه دوم تا پایان سال شروع به انقباض در بازار می کند، که نشان می دهد ما باید از سه ماهه دوم به بعد شاهد افزایش قیمت ها باشیم.

به گفته کارگزار PVM Oil، "شکی نیست که روند غالب نزولی است، بازار نزولی است."

نفت خام روسیه که به‌راحتی در دسترس بود نیز نقش خود را در کاهش پیوسته ایفا کرد و همینطور انتشار هماهنگ SPR. اکنون سؤال این است که آیا این نیروها در سراسر سال ۲۰۲۳ در بازی خواهند بود و آیا ارزان شدن قیمت نفت موضوع اصلی امسال خواهد بود یا خیر؟

منبع: خبرانلاین

دیدگاه
اخبار بازرگانی