واردات گاز چین از روسیه در سال ۲۰۲۲ دو برابر شد

داده‌های رسمی نشان می دهد در میانه بحران اوکراین واردات گاز مایع طبیعی چین از روسیه در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال گذشته به بیش از دو برابر رسیده است.

به گزارش جهان مانا، در حالی که کشورهای غربی به تحریم روسیه ادامه می دهند، داده های رسمی نشان می دهد واردات گاز طبیعی چین از روسیه در سال ۲۰۲۲ نسبت به زمان مشابه در سال قبل به بیش از دو برابر رسیده است. به نظر می رسد چین غیرمستقیم از روسیه در برابر اوکراین حمایت مالی می کند.

براساس داده های اداره گمرک چین لوله های گاز واردات چین از روسیه با افزایش ۲.۶ برابری نسبت به زمان مشابه در سال ۲۰۲۱، به ۳.۹۶ میلیارد در سال ۲۰۲۲، همچنین واردات گاز طبیعی با افزایش ۲.۴ برابر به ۶.۷۵ میلیارد دلار رسیده است.

در سال ۲۰۲۲ واردات نفت خام چین از روسیه نیز با رشد ۴۴ درصدی به ۵۸.۳۸ میلیارد دلار رسیده است. بدین ترتیب نفت و گاز وارداتی پکن از مسکو به ترتیب ۸.۳ و ۴۴ درصد افزایش داشته است. چین حجم گاز وارداتی خطوط لوله گاز را منتشر نکرده است.

با توجه به افزایش قیمت انرژی پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال گذشته(۲۵ اسفند۱۴۰۰)، افزایش ارزش افزوده گاز طبیعی بیشتر از حجم آن برآورد شده است.

چین با تحریم های غرب علیه روسیه مخالف بوده و است و به خرید انرژی از کشور همسایه اش ادامه می دهد.

گروه ۷، اتحادیه اروپا و استرلیا در ماه دسامبر(دی) سقف قیمتی از نفت خام روسیه تصویب کردند تا فشار بر مسکو را ادامه دهند. در پاسخ به این اقدام ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اواخر ماه گذشته فرمانی صادر کرد که به موجب آن از اول فوریه سال جاری میلادی تامین نفت خام به مدت ۵ ماه را به کشورهایی که برای نفت خام روسیه سقف قیمت تعیین کردند ممنوع کند.

منبع: ایرنا

دیدگاه