تفاوت قیمت سکه در بورس و بازار از دو میلیون عبور کرد

تفاوت قیمت سکه در بورس و بازار از دو میلیون تومان عبور کرد. درحالی که سکه امامی عصر امروز یکشنبه ۳۰ بهمن برای اولین بار پا به کانال ۲۸ میلیون گذاشت، قیمت تمام‌سکه مرکزی در بورس به ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. به‌این ترتیب آن‌هایی که به‌قصد سرمایه‌گذاری سراغ خرید سکه از بورس رفتند در بهترین حالت موفق شدند از تفاوت قیمت سکه در بورس و بازار ظرف یک روز به سود ۳۵۰ میلیونی برسند. البته خرید سکه از بورس شرایط خاص خودش را دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

قیمت سکه امامی؛ ۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار
به گزارش جهان مانا، قیمت سکه امامی امروز یکشنبه ۳۰ بهمن در کانال‌های ۲۸ و ۲۹ میلیون آفتابی شد. طلا‌فروش‌ها و صراف‌ها تا ساعت ۱۶ امروز هر قطعه سکه امامی را به‌شکل تک‌فروشی معادل ۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان فروختند درحالی که عصر پنجشنبه یعنی آخرین روز معاملاتی بازار، سکه امامی با رسیدن به جایگاه ۲۷ میلیون و ۶۱۷ هزار تومان به بالاترین سطح تاریخی خود رسیده رسیده بود. سکه امامی در اولین روز معاملاتی هفته جدید، رکورد‌های تازه‌ای را در بازار طلا خلق کرد و قیمتش تا لحظه نگارش این مطلب ظرف یک روز یک میلیون و ۲۸۳ هزار تومان -معادل ۴.۵ درصد- افزایش پیدا کرد. البته طبق بررسی‌های فرارو امروز ۳۰ بهمن بیشترین قیمت سکه امامی ۲۹ میلیون و ۳۲۳ هزار تومان بوده و سکه امامی برای لحظاتی در کانال ۲۹ میلیون معامله شده است. الان درباره قیمت سکه امامی در کانال‌های ۲۸ و ۲۹ میلیون صحبت می‌کنیم، اما بدنیست بدانید یک هفته قبل یعنی روز ۲۳ بهمن، سکه امامی ۲۵ میلیون و ۶۵ هزار تومان ارزش داشت و یک ماه قبل آن را ۲۲ میلیون و ۷۹۵ هزار تومان می‌فروختند.

قیمت سکه در بورس؛ ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار
قیمت سکه در بورس امروز یکشنبه ۳۰ بهمن حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد. درجریان معاملات امروز، ارزش هر برگ از اوراق تمام سکه مرکزی به ۲۶۵ هزار تومان رسید درحالی که این عدد روز چهارشنبه یعنی آخرین روز معاملاتی بورس ۲۵۴ هزار تومان به‌ثبت رسیده است. به‌این ترتیب قیمت هر سکه در بورس که معادل ۱۰ هزار برگه است، از ۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد و همزمان با جهش ۴.۵ درصدی قیمت سکه امامی در بازار، شاهد رشد ۴.۵ درصدی قیمت سکه در بورس بودیم. با این اوصاف کسی که امروز توانسته ۱۰۰ قطعه تمام‌سکه بانک مرکزی را که سقف مجاز خرید سکه از بورس محسوب می‌شود، بخرد، دو میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومان هزینه کرده است. درحالی که خرید این تعداد سکه از بازار آزاد دو میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان آب می‌خورده است. این راهم باید اضافه کنیم که عرضه تمام‌سکه مرکزی در بورس از اواسط آبان امسال کلید خورد و در اولین روز عرضه، قیمت آن به ۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به‌ثبت رسیده است. یک هفته قبل قیمت سکه در بورس معادل ۲۳ میلیون و ۴۰۶ هزار تومان و یک ماه پیش ۲۰ میلیون و شش هزار تومان بود.

شرایط خرید سکه از بورس
خرید سکه از بورس از اواسط آبان امسال امکان‌پذیر است. خریداران اوراق تمام‌سکه بانک مرکزی از پرداخت مالیات معاف هستند و هر شخص می‌تواند نهایتا برای خرید ۱۰۰ سکه که معادل ۱۰ هزار برگه است، اقدام کند. البته موعد تحویل سکه‌ها شش ماه بعد از تاریخ خرید اوراق اعلام شده است. متقاضیان می‌توانند تا موعد تحویل صبر کنند، اما قابلیت خرید و فروش اوراق تمام‌سکه مرکزی یکی از جذابیت‌های آن نسبت به اوراق ارزی است. یعنی سرمایه‌گذار می‌تواند قبل از موعد سررسید، به‌قصد کسب سود برای خرید و فروش اوراق دست به کار شود. این را هم باید اضافه کنیم که برای تبدیل اوراق سکه به سکه فیزیکی باید شش ماه صبر کرد.

منبع: فرارو

دیدگاه