چرا شمخانی مسئول توافق با عربستان شد؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به احیاء روابط ایران و عربستان،گفت: ایران و عربستان دو کشور بزرگ و اثرگذار خاورمیانه هستند،اختلاف منافع، دیدگاه و ارزشی دارند ‌و فراز و فرود روابط ایران و عربستان هم به دلیل همین اختلافات است. سعودی ها بعد از خروج آمریکا از افغانستان و رها کردن اشرف غنی و تحولاتی که در خاورمیانه رخ داده است به این نتیجه رسیدند که آمریکایی ها شریک مطمئنی نیستند در جنگ یمن هم دچار مشکلاتی هستند ما نیز در جهان اسلام احساس می کنیم روابط تیره ما با کشورهای عربی به نفوذ بیشتر صهیونیست ها در منطقه انجامیده است و پروژه ایران هراسی را تکمیل تر کرده است.

جلیل رحیمی جهان آبادی با بیان این مطلب افزود: احیاء رابطه ما با عربستان در پی احیاء رابطه با امارات و کویت اردن و مصر بخشی از سیاستی است که در دولت جدید مدنظر بوده است در دولت های قبلی هم برای این تلاش شده بود و الان به نتیجه رسیده است.

وی تاکید کرد: احیاء رابطه آن هم از طریق امضا قرارداد در چین یک پیام واحد برای غرب دارد و این پیام این است که غرب به دلیل تحلیل و برداشت و روابط نادرستی که با کشورهای خاورمیانه داشته است دایره نفوذ خود و متحدانش را از دست می دهد اینکه غرب تا چه میزان این پیام را درست دریافت و تحلیل می کند بستگی به میزان فهم و درک غربی ها دارد ولی در خاورمیانه تغییر توازن و ائتلاف ها در حال رخ دادن است.

وی بیان کرد: به نظر می رسد عربستان در دوره جدید به دنبال تغییر دیدگاه‌های مذهبی است و می خواهد از یک کشور صرفا مذهبی به یک کشوری همانند امارات که به دنبال توسعه اقتصادی است، برود. این توسعه اقتصادی هم بهبود رابطه با چین و ایران و دور شدن از تنش های مذهبی را برایش الزام آور کرده است.

رحیمی جهان آبادی در پاسخ به این سوال که چرا وزیر امور خارجه این مذاکرات را انجام نداد و دبیر شورای عالی امنیت ملی در این مذاکرات حضور داشت، گفت: عمده مشکلات ما و عربستان در حوزه مسائل امنیتی و چالش های امنیتی است و آنها نکاتی را که می خواستند با ما گفت وگو کنند بیشتر در حوزه مسائل امنیتی بود تصمیم بر این شد که دبیر شورای عالی امنیت ملی به این مذاکرات برود. شش دور مذاکرات ما با سعودی ها در عراق و عمان توسط وزارت امور خارجه انجام شده است و همه پخت و پز قبلی آماده بوده است.

منبع: عصر ایران

دیدگاه
اخبار بازرگانی