پیشنهاد محسن هاشمی: مناسب است با دستور رهبری تیمی برای بازنگری قانون اساسی تعیین شود

محسن هاشمی رفسنجانی در توضیح مشکلاتی که کشور بعد از 44 سال از پیروزی انقلاب اسلامی دچار آنها است، تاکید کرد: فقط نگاه آسیب شناسانه میتواند باعث عدم استمرارشان شود و هرگونه خودسانسوری دوستداران انقلاب خیانت به مردم و خون شهدا فرض میشود.

به گزارش جهان مانا، این فعال سیاسی در یادداشتی تحلیلی با بیان اینکه مشکلات قابل بررسی زیاد است ؛ گفت که سعی میکند در نوشتار تحلیلی خود، صدای شهروندانی هم باشد که در طول نیم قرن اخیر به دنیا آمده اند و با واسطه موارد را درباره رژیم پهلوی شنیده اند و نقشی در ظهور انقلاب نداشته اند.

اهم اظهارات محسن هاشمی در سالنامه سازندگی بدین شرح است:

* مشخص است که مسایل ایران احتیاج به گفتگو دارد.باید همه مردم را خودی فرض کرد و غیرخودی نباید داشته باشیم. انتظار از پاسخگویی مسئولان بیشتر میشود و روش و دلایل تصمیم گیری ها را نمیتوان از مردم پنهان کرد. انتظار از پاسخگویی مسئولان روز به روز بیشتر میشود چرا که مردم نگران امنیت خود از هر نظر هستند.

* دولت سیزدهم باید با جامعه از سیاست مدارای اجتماعی استفاده کند چرا که تنش ها به حد اعلا رسیده است و احتیاج به زندگی مسالمت آمیز در کنار یکدیگر داریم.

* موضوع زنان و اعتراض پاییز 1401 نیز احتیاج به تحلیل دارد چرا که به نظر بخشی از جامعه، بانوان به وضعیت اجتماع و فرهنگ خود انتقاد دارند و احساس میکنند که به جامعه مورد نظر خود نرسیده اند. لازم است بررسی شود که کجاها افراط شده و کجاها تفریط.

* البته برخی این پیشرفت زنان را نمی پسندند و گوشه و کنار با گفتار افراطی، جامعه زنان را ملتهب میکنند و آن را تهدیدی برای جامعه فرض میکنند. اما باید یادآور شد که این قشر تحصیلکرده، دیگر مثل سابق مطیع بدون چون و چرای هر دستور غیرعقلانی نخواهد بود. همانگونه که بعضا افراطیون به یکدست کرد سیاست فکر و عمل میکنند، با این قشر نیز برخورد سلبی دارند.

* باید توجه داشت که نسل جدید 60 میلیون، به صورت مستقیم خاطره ای از رژیم پهلوی که همیشه در کابوس انقلاب به سر میبرد، ندارد. اگر هم اطلاعی کسب کرده ، با واسطه بوده است. با تبلیغات غیرواقعی و افراطی، باعث دلزدگی نشویم.

* با بدگویی از گذشتگان قبل و بعد از انقلاب و با لفظ بانیان وضع موجود، نمیتوان دل مردم را به دست آورد ؛ بلکه نظام صدمه میخورد .

* باید قبول کنیم که جمهوری اسلامی فقط میتواند با واژه استقلال و آزادی در دل نسل نو بنشیند.

* آزادی در ذهن نسل نو با آنچه از نظر عرفان قدما و فقها به آن اعتقاد داشتند، که آزادشدن از قیود انسانی است، فرق میکند.

* با اجرای دقیق قانون اساسی باید توجه داشت که قانون اساسی اولیه 10 سال بعد از انقلاب با دستور و اجازه امام خمینی بازنگری آن شروع شد و هم اکنون دارد وارد 34 سالگی میشود. به نظر مناسب است با دستور مقام معظم رهبری تیمی برای بازنگری تعیین شود تا اساس حکمرانی نو در گام دوم انقلاب شود.

منبع: آیند

دیدگاه