گزارش محرمانه وزارت خارجه اسرائیل درمورد توافق ایران و سعودی

آکسیوس نوشت: یک مقام ارشد دیپلماتیک اسرائیلی که مستقیماً در این تلاش‌ها دخیل است به آکسیوس گفت که اسرائیل توافق اخیر بین عربستان سعودی و ایران را نه به‌عنوان یک تهدید، بلکه فرصتی برای تلاش‌های اسرائیل برای عادی‌سازی روابط با سعودی می‌داند.

به گزارش جهان مانا، در ادامه این مطلب آمده است: نتانیاهو سه ماه پیش در سخنرانی تحلیف خود گفت که هدف اصلی سیاست خارجی او گسترش توافقنامه ابراهیم و دستیابی به توافق صلح با عربستان سعودی است.

یک مقام ارشد دیپلماتیک اسرائیل گفت که جنگ یمن در سال‌های اخیر یک عامل تحریک‌کننده در روابط آمریکا و عربستان بوده است و تلاش‌ها برای عادی‌سازی اسرائیل و عربستان را مختل کرده است.

این مقام افزود: اگر توافق عربستان و ایران به پایان جنگ یمن منتهی شود، «این عامل تحریک‌کننده از بین می‌رود و روابط عربستان و آمریکا بهبود می‌یابد». هرچه روابط بین ایالات متحده و عربستان سعودی بیشتر بهبود یابد، کار برای پیشبرد عادی سازی بین عربستان سعودی و اسرائیل آسان‌تر خواهد بود.

مرکز تحقیقات سیاسی وزارت خارجه اسرائیل هفته گذشته گزارشی محرمانه در تحلیل توافق عربستان و ایران منتشر کرد.

یک مقام وزارت خارجه اسرائیل گفت که این گزارش نتیجه می‌گیرد که توافق عربستان و ایران مانع از روند عادی سازی بین کشور‌های خلیج فارس و اسرائیل نخواهد شد.

این مقام مسئول به نقل از این گزارش گفت: تجربه دو سال اخیر ثابت می‌کند که گفتگو میان کشور‌های خلیج‌فارس و ایران به معنای تعلیق تماس‌ها با اسرائیل نیست.

وزارت خارجه اسرائیل از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

کاخ سفید همچنین فکر نمی‌کند که توافق ایران و عربستان مانع تلاش‌های دولت بایدن برای عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل شود. همچنین باعث نمی‌شود که کشور‌هایی که توافق‌نامه ابراهیم را امضا کرده‌اند، مانند امارات و بحرین روابطشان را با تل اویو سرد کنند.

یک مقام آمریکایی گفت: ما کاملاً این ایده را رد می‌کنیم که بازگشایی سفارت عربستان سعودی در تهران به نوعی روند عادی سازی اسرائیل و عربستان را ناکام بگذارد.

با این حال، به نظر می‌رسد تلاش‌ها جهت عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی از جهت‌های دیگر، از جمله تشدید تنش‌ها در کرانه باختری اشغالی و سیاست‌های دولت راست‌گرای اسرائیل، با موانع مهمی مواجه شده است.

وزارت خارجه عربستان سعودی از زمان سوگند دولت جدید اسرائیل در کمتر از سه ماه پیش، حداقل پنج بیانیه در محکومیت اسرائیل صادر کرده است.

سعودی‌ها اظهارات و انتقادات علنی خود علیه دولت اسرائیل را تشدید کرده اند و دوباره از آن به عنوان "دولت اشغالگر" یاد می‌کنند.

منبع: انتخاب

دیدگاه