زیباکلام: بالارفتن قیمت دلار دست خود دولت است

صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: ما که فروشنده دلار نیستیم. فروشنده دلار، دولت است و من معتقدم که بالارفتن دلار نیز دست خود دولت است.

به گزارش جهان مانا، بخش هایی از اظهارات زیباکلام در میزگرد سالنامه تجارت فردا به شرح ذیل است:

* درست است که دلار 60 هزارتومانی آینده کشور را نابود میکند و مثل طاعون همه چیز را نابود میکنمد اما در شرایط فعلی که دولت کسری بودجه دارد، به نفع دولت است. چرا دولت دلار را 30 هزارتومان بفروشد وقتی که میتواند 60 هزار تومان بفروشد؟

* البته قبول دارم که آمریکایی هم دو دور گوش عراقی ها را پیچاندند و عراقی ها دیگر یک سنت هم به ایران نمی دهند ، قبول دار که چینی ها مشکل ایجاد میکنند اما در تجزیه و تحلیل نهایی کسی که بیش از همه از دلار 60 هزارتومانی سود می برد، دولت است.

* تحریم ها و سیاست های اقتصادی دو دهه اخیر، ضربه بزرگی به طبقه متوسط وارد کرده است. شما آمار کتاب را در نظر بگیرید که چقدر در جامعه افت کرده است. چه کسی کتاب میخرد؟ طبقه متوسط کتاب میخرد یا طبقه پایین جامعه؟ بنابراین فکر می کم انقدر که طبقه متوسط درب و داغون شده، طبقات دیگر نشدند.

* چه چیزی داریم که وارد بازار جهانی شویم؟عرض کردم ما حتی نمی توانیم یک دوچرخه بچگانه بسازیم که بتواند در بازار جهانی رقابت کند. صنعتمان که این طور است. قبل از کرونا 44 میلیون گردشگر به ترکیه رفته بودند. هر گردشگری که می آید، هزار دلار خرج میکند . کافی است این را مقایسه کنید با میزان گردشگر در ایران. ما با کدام توان اقتصادی ، با کدام تولید، با کدام صنعت و با کدام تکنولوژی وارد بازار جهانی شویم؟ اصلا فرض بگیرید که تحریم ها هم برداشته شوند. ایران، با چه چیزی وارد بازار جهانی شود؟

منبع: آیند

دیدگاه