تایید بارداری یوزپلنگ تلف شده در سمنان/ “ماجراد” سه جنین داشت

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان با تایید خبر اولیه خبرگزاری جمهوری اسلامی مبنی برباردار بودن یوزپلنگ تلف شده بر اثر تصادف در جاده میامی - سبزوار گفت: یوزپلنگ تلف شده با نام «ماجراد» دارای سه جنین بود.

به گزارش جهان مانا، بهرامعلی ظاهری عصر یکشنبه در گفت و گو با ایرنا ابراز کرد: طی تصادف خودروی عبوری با یوزپلنگ ماده با نام ماجراد در محدوده عباس‌آباد - میاندشت در شهرستان میامی، در واقع چهار قلاده تلف شدند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سمنان (ایرنا) صبح امروز به نقل از منابع محلی و دوستداران محیط زیست که در محل حادثه حضور یافته بودند اعلام کرد که یوزپلنگ تلف شده در حادثه امروز ماده و باردار بوده است؛ اما بهرامعلی ظاهری مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان بدون تایید یا تکذیب این موضوع گفت که باید به محل حادثه مراجعه و پس از بررسی دقیق موضوع، اطلاعات تکمیلی را ارایه کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان بیان کرد: طبق بررسی ها یوزپلنگ ماده تلف شده بین پنج تا ۶ سال سن داشت و تابستان امسال به همراه توله‌ بالغش در پارک ملی توران مشاهده شده بود که پیش‌بینی بر این بود زمستان از توله‌اش جدا می‌شود و بارداری دوباره‌اش نشان می‌دهد توله‌اش را رها کرده بود و با یوزپلنگ نر بالغ پارک ملی توران به نام فراز جفت‌گیری کرد.

وی افزود: خودروی عبوری که با یوزپلنگ ماده در محدوده عباس‌آباد - میاندشت در شهرستان میامی، تصادف کرد به دلیل نبود دوربین جاده‌ای و دوربین کنترل سرعت شناسایی نشد.

ظاهری افزود: نصب دوربین کنترل سرعت و ایمن‌سازی جاده بر عهده وزارت راه و شهرسازی است، اما با وجود اینکه سازمان حفاظت محیط زیست طرح‌های دقیق به منظور ایمن‌سازی قلمرو یوزپلنگ آسیایی در منطقه را برای عملیات اجرایی تقدیم کرد، اما همچنان اقدامی نشده است و از دهه ۹۰ تا کنون محدوده عباس‌آباد- میاندشت به قتلگاه گونه ارزشمند یوزپلنگ آسیایی مبدل شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: کاهش سرعت خودروها به ۸۰ کیلومتر در ساعت در محدوده قلمرو یوزپلنگ آسیایی در جاده ترانزیتی تهران مشهد در محدوده عباس‌آباد- میاندشت در استان سمنان اجرای شده اما هیچگونه دوربین کنترل سرعت در این محدوده نصب نشده و انتظار می رود دستگاه‌های مرتبط با اقدامات عملیاتی بیش از پیش همراهی کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هفت قلاده یوزپلنگ در محور میاندشت- عباس آباد در سال‌های ١٣٨٩ تا ١٣٩٧ در اثر تصادف‌های جاده‌ای تلف شدند.

سال گذشته در ساعت ۲۰:۴۵ روز جمعه چهاردهم مرداد با دریافت خبری مبنی بر تصادف یک قلاده توله یوزپلنگ آسیایی با خودرو، عوامل اجرایی پارک ملی توران و اداره حفاظت محیط زیست میامی به محل حادثه که در فاصله ۱۵ کیلومتری خارج از منطقه حفاظت شده توران (مناطق آزاد میامی) در حد فاصل سه راهی زیدر تا کاروانسرای میان دشت (محدوده کال تاغی) واقع است، اعزام شدند که پس از گشت و بررسی موضوع، خبر واصله مورد تائید قرار گرفت که به دلیل شدت آسیب ناشی از تصادف امکان تعیین جنسیت ممکن نبود.

حصارکشی به طول پنج کیلومتر و کاهش سرعت به ۸۰ کیلومتر در ساعت در بخشی از جاده ترانزیتی تهران - مشهد در محدوده استان که قلمرو یوزپلنگ آسیایی است، بخشی از اقدامات انجام شده برای کاهش تلفات تصادف های جاده ای یوزپلنگ و دیگر جانوران در بخشی از جاده ترانزیتی تهران- مشهد در منطقه عباس‌آباد- میاندشت در شهرستان میامی است.

یوزپلنگ گونه‌ای در خطر انقراض است و اکنون فقط شماری از آنها در ایران و آفریقا زیست می‌کند.

منطقه توران یا خارتوران در شرق استان سمنان در شهرستان شاهرود یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود که بخشی از این منطقه حفاظت حدفاصل میاندشت- میامی در محور مواصلاتی قرار گرفته بود و روزگاری بزرگترین قربانگاه جاده‌ای یوز ایرانی محسوب می‌شد.

دیدگاه