تیغ فیلترینگ زیر گلوی ” کلاب هاوس”؟

در دوران کرونا که فاصله افراد از هم زیاد شد شبکه صوتی تازه ورود " کلاب هاوس" این امکان را داد تا کاربران بدون اتکا به عکس و ویدئو و نوشته، به‌طور زنده با یکدیگر صحبت کنند و نظرات خود را به اشتراک بگذارند همچنین حضور افراد سرشناس از سراسر جهان و امکان شنیدن صدای این افراد یا گفت‌وگو با آنها در این پلتفرم جذابیت آن را دو چندان کرد .

به گزارش جهان مانا، این اپلیکیشن نوظهور این روزها در ایران طرفداران بسیاری پیدا کرده است و مانند هر اپلیکیشن خارجی دیگری، شایعاتی مبنی‌ بر مسدود شدن آن به گوش می‌رسد اخیرا هم محمدجعفر منتظری -دادستان کل کشور - درباره اینکه آیا فیلتر "کلاب هاوس" در دستور کار قرار دارد یا خیر؟ گفته بود: هنوز راجع به این مساله تصمیم‌گیری نشده است.

این اپلیکیشن با حضور افراد شناخته شده جهانی همگانی شد و در واقع نام افراد مشهور به کلاب هاوس هویت بخشید، افرادی چون ایلان ماسک، مارک زاکربرگ و یا بیل گیتس.

با بالاگرفتن فعالیت ایرانیان در کلاب هاوس و تب دعوت در آن، پای سیاستمداران نیز به آن باز شد. شاید یکی از اولین دولتمردانی که به این شبکه وارد شد، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات بود. او حالا نزدیک به ۱۴ هزار فالوئر در این شبکه دارد و در اکثر اتاق‌های مربوط به حوزه ICT یا موضوعات غیر آنحضور دارد.

پیوستن جواد ظریف، وزیر امور خارجه با دعوت وزیر ارتباطات یکی از پر سروصداترین اتفاق‌های کلاب‌هاوس برای جامعه ایرانی بود. او بعد از بالا گرفتن انتقادها نسبت به همکاری ۲۵ ساله چین و ایران به این شبکه پیوست و در عرض چند دقیقه توانست هزاران فالوئر را به سمت خود جذب کند.

اما مدتی نگذشت که این شبکه اجتماعی تازه نفس با اختلال مواجه شد و بار دیگر مساله فیلترینگ بر سر زبان ها افتاد و اظهار نظرهای مختلفی را بین کاربران رقم زد .اما پیام وزیر جوان ارتباطات و فناوری در خصوص احتمال فیلتر آن این بود که باید از ایجاد فضای گفت‌وگو استقبال کرد. گفت‌وگوهای صوتی یک نوآوری جدید در فضای مجازی دنیا است و ضمن استفاده از آن، از توسعه در پلتفرم‌های ایرانی هم استقبال و حمایت می‌کنیم.

به گفته آذر ی جهرمی «فیلتر کردن»، قواعد خاص خودش را دارد و نباید با مطرح کردن «فیلتر شدن کلاب هاوس»، اقدام به تشویش اذهان عمومی کرد.

با این وجود اختلالات ادامه داشت تا زمانی که یکشنبه ۲۲ فروردین، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، زیرمجموعه وزارت ارتباطات با ارسال هشداری به سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و مخابرات ایران، ۲۴ ساعت فرصت داد تا اختلال مشهود در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس را بر طرف کنند.

واکنش سخنگوی قوه قضائیه درباره فیلترینگ کلاب هاوس

استقبال عمومی از شبکه اجتماعی کلاب هاوس حالا به یک محل اختلاف برای مراجع تصمیم‌گیر تبدیل شده است به طوری که در یک روز به صورت همزمان محل بحث سخنگوی دولت و سخنگوی قوه قضائیه قرار گرفت.

به گفته غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه فضای مجازی نیازمند مدیریت و ساماندهی است حتما همانگونه که فضای حقیقی و زمینی و آبی و دریایی و گمرکات ساماندهی می شوند فضای مجازی هم نیازمند مدیریت است. این مسئولیت به عهده دولت و وزارت ارتباطات است و چنانچه در انجام وظایف قصور کردند باید پاسخگو باشند. ما هم در این مسیر موضوعات را تعقیب می کنیم.»

دیدگاه دولت، باز بودن کلاب هاوس است

سخنگوی دولت درباره اظهارنظرهای ضد و نقیض در خصوص بسته‌شدن شبکه اجتماعی کلاب هاوس نظر دولت را شفاف بیان کرده و گفته کسی نباید از آگاه شدن مردم واهمه داشته باشد. برخی خودشان توانایی گفت‌وگو با مردم و نخبگان را ندارند و از صحبت دولت مردان با مردم هراسان شده‌اند.وی یادآور شده به دستور رییس جمهور وزیر ارتباطات باید جزئیات را به مردم بگوید و مطابق قانون از اختلال کنندگان شکایت و از اهرمهای قانونی موجود برای پاسخگویی متخلفین و هم برای حفظ فضای ایجاد شده و باز شده استفاده نماند. دیدگاه دولت مبنی بر باز بودن این شبکه اجتماعی است.

آیا کلاب‌هاوس ظرفیت این را دارد که پدیده انتخابات ۱۴۰۰ ایران شود؟

از آنجایی که شاهد ورود خیل عظیمی از چهره‌های سیاسی و شناخته شده جامعه بودیم و به دنبال این حضور، بازتاب مباحث مطرح شده توسط این افراد در رسانه‌های رسمی کشور به خود کلاب هاوس رسمیت بخشید ، این گمانه را هم به وجود اورد که "کلاب هاوس " احتمال دارد پدیده انتخابات ۱۴۰۰شود همان طور که که در انتخابات سال ۹۲ فیس‌بوک و توئیتر و در انتخابات سال ۹۶ تلگرام، نقش مهمی در فعالیت‌های انتخاباتی کاندیدا در فضای مجازی داشته باشد.

اما کلاب‌هاوس فعلاً یک محدودیت بسیار جدی دارد و آن اینکه نسخه رسمی آن فقط برای IOS طراحی شده است و گوشی‌های اندرویدی فعلاً نسخه رسمی استفاده از آن را ندارند اگرچه گفته می‌شود حدود ۴۰ روز دیگر احتمالاً نسخه رسمی اندرویدی آن نیز منتشر شود، اما این زمان فاصله بسیار کمی با موعد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران دارد و همین مساله موجب می‌شود که شاید آن‌طور که برخی تصور می‌کنند کلاب‌هاوس پدیده انتخابات ۱۴۰۰ نباشد.

در کلاب هاوس عرصه‌ای برای «فیک‌نیوزها» وجود ندارد

" فیک نیوز ها " راهی به کلاب هاوس ندارند و این هم یکی دیگراز وجوه تمایز این شبکه اجتماعی است که هیچکس با حساب کاربریِ فیک و نامعتبر و بدون شناسنامه اجازه ورود ندارد. یک رسم خوب در کلاب هاوس به راه افتاده که حساب کاربری فرد باید دارای شناسه و عکس واقعی باشد تا مسئولیت حرفی که می‌زند را به عهده بگیرد. در کلاب هاوس، دوره بزن و دررو طی شده است؛ این نقص که یک فرد مثلا در توئیتر حرفی را بزند و کسی هم نتواند پاسخ او را بدهد در کلاب هاوس برطرف شده است.

در حال حاضر کلاب هاوس به روی ایرانیان باز است و آن‌طور که وزیر ارتباطات می‌گوید صحبتی از فیلتر آن نیست؛ اما آیا فشارهای سیاسی تیغ فیلترینگ را (همانطور که در مورد تلگرام اتفاق افتاد،) بر گلوی آن خواهد نشاند؟

منبع: قرن نو

دیدگاه