حمله تازه هنگِ تلویزیونیِ دلواپسان به ظریف در “پایان بازی”

ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، باز برای چندمین بار از سوی رسانه ملی ، آماج تخریب و تهمتها قرار گرفت.

به گزارش جهان مانا به نقل از قرن نو، اینطور که به نظر می آید ساخت سریال پرحاشیه گاندو 1و 2 با هدف تخریب دولت روحانی و به طور خاص، شخص وزیرخارجه ، برای مدیران شبکه سه کافی نبوده که در روزهای اخیر همچنان اقدام به ساخت ، پخش و تکرار برنامه هایی میکنند که چیزی جز دروغ و تهمت نیست.

مستندهایی که در شبکه تحت مدیریت فروغی (که منسوب به طیف دلواپسان و تندروهای اصولگرا است) ساخته میشود، نخستین کارزار سیاسی صدا و سیما علیه محمدجواد ظریف نیست و قطعا آخرین آنها نخواهد بود. اما تولید و بازپخش این نوع تولیدات در روزهای اخیر، شدت و سرعت بیشتری یافته است.

در نوروز 1400 سریال تلویزیونی گاندو 2 از شبکه سه پخش شد. جریان سازنده گاندو به قدری در پخش این سریال در تعطیلات سال جدید عجله داشت که قبل از اتمام فیلمبرداری، آن را به صورت نیمه تمام به آنتن رساندند و قبل از پخش هم، کنداکتور ناتمام برای آن در نظر گرفتند برای همین، قسمتهای پایانی آن پخش نشد و سریال، ناتمام ماند.

بعد از آن، مستندی تحت عنوان "داستان اتم" پخش شد که به برجام و به زعم سازندگانش، به خیانتهای مسئولان مذاکره در توافق هسته ای برجام می پرداخت!.

بعد از آن هم مستند «فروشنده 3» با عنوان «پایان بازی» پخش شد. اما از آنجا که مخاطبان کمی آن را دیدند و انتظار سازندگانش را در دیده شدن، برآورده نکرد؛ لذا تهیه کنندگان آن، اقدام به بازپخش آن در یک زمان طلایی کردند! یعنی شامگاه سه شنبه 31فروردین و دقیقا زمانی که دو تیم پرسپولیس ایران و گوا هند در چارچوب رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا به مصاف یکدیگر رفته و مسابقه فوتبال پایان یافت.

سواستفاده از فوتبال دوستی مردم!

رسانه ملی در سالهای اخیر به خاطر افت کیفیت تولیداتش به خصوص فیلم و سریال، اعمال رویکرد سیاسی و جناحی در برنامه ها و عدم پرهیز از سانسور ، بی طرفی و رویکرد حذفی در مواجهه با چهره های محبوب ، به شدت با ریزش مخاطب مواجه شده و پخش مسابقات فوتبال تنها نقطه وصل مخاطبان قدیمی تلویزیون با رسانه ملی است. به همین خاطر، شب گذشته بلافاصله بعد از سوت پایان مسابقه فوتبال ، مستند «پایان بازی» بازپخش شد آنهم بدون آنکه حتی پیامهای بازرگانی را پخش کنند!

این مستند، عملا برجام را طراحی نهادهای آمریکایی-صهیونیستی معرفی کرد و تیم مذاکرات ایران را در بهترین حالت، بازی‌خورده غرب دانست. همچنین، مذاکرات فعلی وین نیز آخرین ابزار دولت روحانی برای پیروزی این جناح در انتخابات 1400 معرفی می‌شد.

این اقدامات قابل تامل در شرایطی رخ داد که همزمان مذاکرات وین درباره بازگشت آمریکا به برجام در حال برگزاری است و رهبر انقلاب نیز اخیرا از انجام مذاکرات وین حمایت کردند؛ ضمن آنکه ایشان به دفعات در مراسم های مختلف، سلامت و درستی اعضای تیم مذاکره کننده ایران را تایید کرده بودند.

برای همین این سوال مطرح است که چرا هجمه به ظریف در هفته های اخیر شدت یافته است؟

چند علت را میتوان در پاسخ به این سوال در نظر گرفت که به شرح ذیل هستند:

1- مذاکرات وین در میانه راه است و به نظر میرسد موفقیتهای خوبی تا به اینجای کار، به دست آمده است. به عبارتی احتمال بازگشت آمریکا به برجام با رعایت شرط ایران، بسیار افزایش یافته است. بازار نیز از دو روز گذشته با دریافت این پالسها، با افت چشمگیر قیمت ارز و سکه مواجه شد. همه اینها باعث ترس و نگرانی دلواپسان و رقبای دولت شده است.

2- جدی شدن ظریف برای ورود به انتخابات و افزایش احتمال کاندیداتوری اش در انتخابات ریاست جمهوری 1400 . وزیرخارجه تا چندی قبل، صراحتا اعلام کرده بود به هیچ عنوان قصد نامزدشدن ندارد اما با تشدید حملات و تهمتها، گفت: « بر عزم خود برای نامزدنشدن استوارم؛ ولی تداوم فشارها، آزارها، افتراها و تهدیدها در اقبال عمومی و در این عزم تأثیر معکوس دارد…» . او تاکید کرده که اگر آزارها و افتراها ادامه یابد، در انتخابات ریاست جمهوری کاندید می شود.

3- اگر ظریف کاندیدا بشود، احتمالِ وحدت همه طیفهای اصلاح طلب و اعتدالی بر سر کاندیداتوری ظریف به 100 درصد نزدیک میشود. در آن صورت، احتمال تکرار داستان 92 بالا میرود و کار برای فتح پاستور توسط اردوگاه اصولگرا سخت خواهد شد.

اگر آمریکا به برجام بازگردد، تحریم های ظالمانه علیه ایران لغو خواهد شد و فضای جدیدی که پیش می آید باعث خواهد شد تا مجددا امید تازه ای در جامعه شکل بگیرد؛ در آن صورت، احتمال آنکه میزان مشارکت مردم در انتخابات پیش رو افزایش یابد، زیاد شده و در نتیجه، امید آن گروهی از اصولگرایان که بر پایه مشارکت پایین مردم شکل گرفته، به فنا میرود. این گروه، امیدوارند با مشارکت پایین مردم ، همانطور که 2 اسفند 98 توانستند بدون دردسر به بهارستان راه یابند، مجددا آن انتخابات را تجربه کنند. برای همین، بالارفتن مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری برایشان تبدیل به کابوس شده است. پس به زعم خود با ساخت مستندهای هجوآمیز و ناشیانه و پر از مطالب کذب ، تلاش میکنند شانس خود را برای برنده شدن افزایش بدهند؛ و حتی اگر لازم بشود مانند رژیم اسرائیل که نسبت به مذاکرات وین برای احیای برجام، ناخشنود است، در روند مذاکرات سنگ اندازی کنند.

دیدگاه