دلواپسی احمدی‌نژاد از مذاکرات برجام!/ سیاست یک بام و دو هوای ترامپ ایرانی

محمود احمدی‌نژاد همانند دلواپسان و کاسبان تحریم، به جرگه مخالفان مذاکرات وین برای احیای برجام و بازگشت آمریکا به برجام شده است!

به گزارش جهان مانا، وی اخیراً در دیدار با جمعی از مردم استان قزوین گفته: «امروز به علّت ضعف حکومت یا مقامات و مسئولان و به خاطر نارضایتی عمومی غیرقابل کتمان، دشمن صهیونیستی به صورت کشور سیلی‌زده و تأسیسات هسته‌ای ایران را منفجر کرده است، اگر بلافاصله بعد از آن به مذاکره برویم، آیا این رژیم، فردا پرروتر و گستاخ‌تر نخواهد شد و علاوه بر سیلی، مشت و لگد نخواهد زد؟ »

احمدی‌نژاد چندین ماه است که سفرهای استانی خود را با چشم‌انداز انتخابات ریاست جمهوری 1400 آغاز کرده است و این روزها همانند رویکردی که در دوره رئیس دولت‌بودن خود داشت، حرفهای پوپولیسم و عامه‌پسند و البته جنجالی می‌زند.

احمدی‌نژاد که در سه سال آخر دولت دومش حتی حمایت اصولگرایان را هم از دست داد، در حالی این روزها به منتقد مذاکرات ایران و 1+4 برای نحوه بازگشت آمریکا به برجام شده است که حافظه تاریخی مردم ایران فراموش نمی‌کند او در گذشته، یکی از اصلی‌ترین پیشنهاددهندگان مذاکره مستقیم با آمریکا بود. البته در آن زمان به دلایل متعددی، این فرصت به او داده نشد که مهمترینش سلب اعتماد حاکمیت از او بود. به همین علت، احمدی‌نژاد اکنون با چرخش در موضع‌گیری گذشته خود و اینکه به مخالفت با مذاکرات برجامی وین است، یعنی به دنبال هدف تازه‌ای است .

سوال اینجا است که این چرخش از کجا نشأت می‌گیرد و احمدی نژاد چرا اکنون تبدیل به منتقد برجام شده است؟

تابو شکنی

گذری کوتاه به گذشته نشان می‌دهد، تابوی مذاکره رسمی با آمریکا در دوره احمدی نژاد شکست؛ یعنی آن زمان که در پی تشدید ناامنی‌ها در عراق با اقدامات تروریستی گروه‌های شبه‌نظامی در این کشور، ایران و آمریکا در بغداد پای میز مذاکره نشستند.

با شدت‌گرفتن تنش در رابطه ایران و کشورهای غربی بر سر فعالیت‌های هسته‌ای ایران و همچنین اظهارات تنش‌زای احمدی‌نژاد در سیاست‌خارجی ، تحریم ها علیه تهران شدت یافت و در نهایت ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 به میز مذاکره بازگشتند.

جالب آنکه احمدی‌نژاد حتی در زمان مذاکرات مایل بود خودش با آمریکا مذاکره کند و نه تیم هسته‌ای ایران که ریاستش بر عهده سعید جلیلی بود.

احمدی‌نژاد در سال ۹۱ بیشترین عطش برای مذاکره را نشان می‌داد و در سفر به نیویورک رسما درخواست مذاکره با آمریکایی‌ها را مطرح کرد. او در سخنرانی‌های خود این جملات را تکرار می‌کرد: «معتقدم این فضا نمی‌تواند برای همیشه ادامه پیدا کند و این شرایط باید در جایی پایان یابد.»

علی‌اکبر جوانفکر، مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد، بعدها در این‌باره گفت: «احمدی‌نژاد به دنبال شکستن تابوی رابطه با آمریکا بود. ما هم به دنبال مذاکره بودیم ولی به ما اجازه ندادند. مذاکره دولت روحانی حاصل زحمات ما در تابوشکنی مذاکره با آمریکا بود».

اظهارات تنش‌زا

دلیل اجازه ندادن به احمدی‌نژاد برای مذاکره با آمریکا چه بود؟ علی مطهری در این‌باره گفت: «دولت احمدی‌نژاد مایل به مذاکره با آمریکا بود، ولی آن‌طور که من شنیده‌ام، رهبری مایل نبودند مذاکرات توسط دولت احمدی‌نژاد انجام شود».

در آن زمان غربی‌ها پذیرفته بودند با غنی‌سازی در خاک ایران کنار بیایند و ترکیب جریان سیاسی در کاخ سفید نیز مایل به مذاکره با ایران بود، اما اینکه چرا در این فضا ایران فرصت بهره‌برداری نیافت، جالب توجه است.

کارشناسان سیاسی بر این باورند که فضای روابط ایران و جهان غرب در دوران احمدی‌نژاد به سردی گرایید و به‌اندازه‌ای متشنج شد که امکان هیچ‌گونه معامله‌ای وجود نداشت. بخشی از این شرایط به نادیده گرفتن سیاست خارجی از سوی دولت نهم و دهم برمی‌گردد.

طرح شعارهای افراط‌‌گونه نظیر زیر سوال بردن هولوکاست، یا انعکاس انتخابات سال 88 و… موجب شد اعتماد جامعه بین‌المللی به ایران کاهش یابد و این موضوع با تبلیغات رژیم صهیونیستی تشدید شد. تنها در دوران ریاست‌ جمهوری احمدی‌نژاد، شورای امنیت ۶ قطعنامه تحت فصل هفتم منشور - نه درباره ایران که - «علیه» ایران به تصویب رساند.

حتی خود او به این مسئله اعتراف کرد. احمدی‌نژاد در آخرین سفرش به نیویورک در یک گفت‌وگوی غیررسمی با باربارا اسلاوین، خبرنگار مشهور پایگاه آمریکایی المانیتور، گفت: «می‌پذیرم که برخی سخنان نباید بیان می‌شد».

بهره‌برداری از فرصت فضای انتخاباتی

احمدی‌نژاد اکنون در فضای انتخاباتی کشور و در شرایطی که بار دیگر فضا برای گفت‌وگوی برجامی میان ایران و طرفهای دیگر، مهیا شده است، می‌کوشد این فرصت را از چنگ دولت دوازدهم درآورد و برگ برنده را در اختیار جناح سیاسی خود قرار دهد. او همانند رویه همیشگی‌اش به دنبال جلب آرای اقشار ضعیف جامعه است.

به نتیجه رسیدن گفت‌وگوهای برجامی موجب بهبود شرایط کشور، کاهش قیمت دلار و غیره خواهد شد؛ بنابراین دلیل نگرانی احمدی‌نژاد در شرایط فعلی اصول کشور‌داری نیست بلکه مسئله این است که میخواهد با وقفه افتادن در زمان لغو تحریم‌ها، خودش در نقش قهرمان! ظاهر شده و از مواهب کنار آمدن با غرب بهره بیشتری ببرد.

او در پیش‌بینی‌های بلندمدت خود، بر این باور است که انقلاب اسلامی ایران روندی رو به افول دارد و به همین خاطر، حتی برخی یارانش معتقدند او می‌کوشد تا یلتسین ایران شود!

عبدالرضا داوری، مشاور پیشین محمود احمدی‌نژاد، در این‌باره گفته بود:« او به دنبال آن است تا پرچمدار تغییر سیاسی در ایران شود.»

بسیاری هم احمدی نژاد را با ترامپ مقایسه می کنند. مهمترین وجه مشترک این دو توده گرایی و طرح حرفهای عوام‌پسند و جنجالی است. جالب آنکه احمدی‌نژاد در یکی از سخنرانی‌هایش ترامپ را "مرد عمل" دانسته بود!

با این حال، تلاش‌های احمدی‌نژاد برای بازگشت قهرمانانه به سپهر سیاسی ایران، محکوم به شکست است زیرا با موانع متعددی مواجه است که سد شورای نگهبان و از آن مهمتر، کارنامه بسیار ضعیف او در دولتهای نهم و دهم ، مهمترین آنها است.

منبع: قرن نو

دیدگاه