یک‌پنجم درآمد دنیا از جراحی پلاستیک، توی جیب چینی‌ها

گرایش جوانان چینی به جراحی‌های پلاستیک جیب دولت این کشور را پر پول کرده است به طوری که برآوردها حاکی از آن است که تا سال 2023 صنعت جراحی پلاستیک برای چین 48 میلیارد دلار درآمدزایی کند.

قرن نو - نگار علی: برخی تحلیلگران بر این باورند که صنعت جراحی زیبایی در چین در حال حاضر به اوج خود رسیده است اما بررسی‌ها حاکی از آن است که درآمد چین از این صنعت در طی سال‌های 2015 تا 2019 نزدیک به 29درصد رشد داشته است؛ در حالی که میانگین رشد درآمد جهانی از صنعت جراحی زیبایی در آن سال‌ها 9درصد بوده است؛ در این میان تحلیلگران اکونومیست تخمین زده‌اند درصد رشد درآمد چین از این صنعت در سال‌های آینده نه‌تنها کاهش پیدا نخواهد کرد بلکه از 27 میلیارد دلار در سال 2019 به 48 میلیارد دلار در سال 2023 خواهد رسید. در سال 2019 این کشور به اندازه یک‌پنجم تمام کشورهای دنیا از این صنعت کسب درآمد کرده است.

با وجود این، تخمین درآمد این کشور از صنعت جراحی پلاستیک دقیق نیست چراکه بازار سیاه این صنعت بسیار گسترده‌تر از آن است که در تصور بگنجند؛ در دونگوان که شهری در جنوب چین است، نزدیک به 6 هزار کلینیک جراحی زیبایی زیرزمینی وجود دارد که نام آنها تاکنون به ثبت نرسیده است و فقط 43 کلینیک جراحی زیبایی این شهر پروانه کسب دارند و از طرف دیگر انجمن بین‌المللی جراحی زیبایی از سال 2011 تاکنون نتوانسته است اطلاعات دقیقی از وضعیت جراحی زیبایی در این کشور به دست آورد.

شروع جوانی در چین با نام آشنای جراحی پلاستیک همراه است؛ در سال 2020 جوانان در بازه سنی 16 تا 25 سال 61درصد از عمل‌های زیبایی را به خود اختصاص دادند و روز‌به‌روز تعداد جوانانی که دست به انجام این کار می‌زنند در حال افزایش است به طوری که در سال 2019 جوانان در این بازه سنی 48درصد عمل‌های زیبایی را به خود اختصاص داده بودند.

در واقع بیش از 90درصد افرادی که در چین دست به انجام عمل‌های زیبایی می‌زنند زیر 35 سال سن دارند و در این بین زنان 85 درصد از آن‌ها را شامل می‌شوند و تقریبا یک‌چهارم از زنان این جامعه بالای 55 سال سن دارند.

بررسی‌های صورت گرفته حاکی از آن است که شهروندان در چین اکثرا به این دلیل به سراغ جراحی زیبایی می‌روند که به نسبت طلایی صورت دست یابند؛ جراحی زیبایی پلک یکی از پرطرفدارترین جراحی‌های زیبایی در این کشور است. در کشورهای آمریکایی جراحی زیبایی بینی از پرطرفدارترین جراحی‌های زیبایی است.

نسبت طلایی صورت یک مثلث وارونه است که در آن چشم‌ها درشت‌اند و گونه‌ها به نسبت صاف هستند و بینی و دهان کوچک‌اند و زاویه فک نیز مشخص است؛ یک فرد طبقه متوسط این کشور به طور متوسط ماهانه 460 تا 770 دلار برای تزریق بوتاکس هزینه می‌کند تا به نسبت طلایی صورت دست یابد. برآوردها حاکی از آن است که دوسوم موادی که در این صنعت مصرف می‌شوند مجوز استفاده ندارند.

استفاده از موادی که پروانه بهداشتی ندارند همیشه به نسبت طلایی صورت ختم نمی‌شوند. سالیان سال است که عکس‌هایی در صفحات مجازی در چین دست به دست می‌شوند که در آن عواقب وحشتناک جراحی زیبایی در کلینیک‌های بدون مجوز به نمایش گذاشته شده است اما به گفته کارشناسان تبلیغات جراحی زیبایی در این کشور آنقدر گسترده است که تبعات منفی جراحی‌های زیبایی نمی‌تواند به راحتی جلوی رشد این صنعت را بگیرد.

دیدگاه